Teachers' perceptions of social beliefs and values related to the teaching profession in prison schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994588

Keywords:

Teaching in prison, Teacher identity, Social values.

Abstract

This study sought to describe how teachers feel in relation to the beliefs and social values related to the teaching profession in prison unit schools and how this image attributed by the other can influence the way in which the teacher constitutes their self-image. The research had the voluntary participation of five teachers of school education from a prison institution and a complementary interview with the school principal. In addition, the following data collection instruments were used: open interviews and records in a field diary. The results suggest that the feeling of being devalued, ignored due to anonymity, misunderstood, and even discriminated against by society, in general, is frequently part of the identity of these teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alisson José Oliveira Duarte, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2017), Especialista em Psicanálise Clínica pela Universidade de Araraquara (2014), Graduado em Psicologia pela Universidade de Uberaba (2011).

Helena de Ornellas Sivieri-Pereira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Psicóloga, doutora em Psicologia pela USP/RP. Pós-doutorado em Educação pela UFSCar e pela Universidade do Minho (Braga/Portugal). Docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). 

References

BOLÍVAR, Antonio. La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. 5. ed. Málaga, Espanha: Ediciones Aljibe, 2006.

CABRUJA, Teresa. Discursos sobre la “diferencia”: subjetividades supuestas, subjetividades impuestas y subjetividades soñadas. In: FURTADO, Odair; GONZÁLEZ REY, Fernando. (orgs). Por uma epistemologia da subjetividade: um debate entre a teoria sócio-histórica e a teoria das representações sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DUARTE, A. J. O.; SIVIERI-PEREIRA, H.O. Aspectos históricos da educação escolar nas instituições prisionais brasileiras do período imperial ao século XXI. Educação Unisinos, v. 22, n.4, p.344-352, out./dez., 2019.

DUARTE, A. J. O. Processo de constituição da identidade profissional de professores da educação escolar de uma unidade prisional de Minas Gerais. 2017. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba-MG, 2017.

DURKHEIM, Émile. Formas elementares da vida religiosa: o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Paulinas, 1989.

FURTADO, Odair; GONZÁLEZ REY, Fernando (orgs). Por uma epistemologia da subjetividade: um debate entre a teoria sócio-histórica e a teoria das representações sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

GOUVEIA, Valdiney Veloso. Teoría funcionalista de los valores humanos en España: comprobación de las hipótesis de contenido y estructura. Interamerican Journal of Psychology, v.44, p.203-214, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LANE, Sílvia Tatiana Maurer. A dialética da subjetividade versus objetividade. In: FURTADO, Odair; GONZÁLEZ REY, Fernando (orgs). Por uma epistemologia da subjetividade: um debate entre a teoria sócio-histórica e a teoria das representações sociais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de (orgs.) Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2005.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A escola da prisão como espaço de dupla inclusão: no contexto e para além das grades. Polyphonía, v.22, n.1, p.111-120, jan./jun., 2011.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Políticas de formação de educadores para os espaços de restrição e de privação da liberdade. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.7, n.1, p.137-158, maio 2013.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. Educação escolar para jovens e adultos em situação de privação de liberdade. Cad. Cedes. Campinas, v.35, no.986, p. 239-255, maio-ago., 2015.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano. A prisão: Instituição educativa? Cad. Cedes. Campinas, v.36, no.98, p. 43-59, jan.-abr., 2016.

VASQUEZ, Eliane Leal. Sociedade Cativa. Entre cultura escolar e cultura prisional: Uma incursão pela ciência penitenciária. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo-SP, 2008.

Published

2021-03-24

How to Cite

JOSÉ OLIVEIRA DUARTE, A. .; DE ORNELLAS SIVIERI-PEREIRA, H. . Teachers’ perceptions of social beliefs and values related to the teaching profession in prison schools. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4588030, 2021. DOI: 10.14244/198271994588. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4588. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-12-14
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24