Deconstructing higher education, human rights and scientific production: Bolsonarism in action

Authors

  • Maria Rosimary Soares dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.
  • Ricardo Musse Universidade de São Paulo
  • Afrânio Mendes Catani Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994563

Keywords:

Bolsomarism, Brazil Higher Education, Scientific production, Human rights.

Abstract

The article examines the rise of the extreme right in the country and the arrival of Jair Bolsonaro in power in the 2018 presidential elections. It analyzes the characteristics of Bolsonarism and its government, as well as its proposals and consequences for public higher education and the production of knowledge in Brazil. It identifies the predominance of cultural war within the scope of the Ministry of Education, manifested in the clash - a contradiction that does not exist in other spheres of government - between market defenders, the ultra-liberals who want to privatize the teaching of daycare to post-graduation, and those who intend to safeguard the state control. Discusses the effects of Constitutional Amendment no. 95/2016 in the deepening of the education and science & technology financing crisis by making the flow of public fund resources to rentier elites structural. It proposes that the proposition programs like Future-se aim to change the social function of public universities in the perspective of cultural war, that is, from the perspective of autocracy, anti-scientific thought, commodification, and utilitarianism that guide the actions of the current government. The anti-Enlightenment, autocratic, conservative and denialist foundations of Bolsonarism presuppose the destruction of the public university as an autonomous institution, producing new knowledge and capable of ensuring the freedom of professorship.

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Author Biographies

Maria Rosimary Soares dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

Mestre em Ciência Política e Doutora em Educação com Pós-Doutorado na Universidad Nacional de San Martim – Argentina, na Universidade Federal do Rio de Janeiro e na Universidade Federal do Pará. Vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão da UFMG.

Ricardo Musse, Universidade de São Paulo

Professor Associado no Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Mestre em Filosofia, Doutor e Livre Docente em Sociologia.

Afrânio Mendes Catani, Universidade de São Paulo

Professor Titular aposentado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e Professor Visitante na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Mestre e Doutor em Sociologia e Livre Docente em Educação, com Pós Doutorado em Middlesex University, Londres, Reino Unido. Pesquisador 1A do CNPq.

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Published

2020-10-29

How to Cite

ROSIMARY SOARES DOS SANTOS, M.; MUSSE, R.; MENDES CATANI, A. Deconstructing higher education, human rights and scientific production: Bolsonarism in action. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4563135, 2020. DOI: 10.14244/198271994563. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4563. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Consequências do Bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil
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##plugins.generic.dates.published## 2020-10-29