Multiple-faces authoritarianism in Brazil: anti-Semitism, Bolsonarism and Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994532

Keywords:

Authoritarianism, Anti-Semitism, Bolsonarism, Critical Theory and Education.

Abstract

This article addresses the theme of authoritarianism in Brazil, by reflecting on three fundamental concepts: anti-Semitism, Bolsonarism and education. For the development of the argumentation that supports the article thesis, three aspects will be highlighted: the first relates to the understanding of the historical-cultural configuration of Brazilian society, which amalgamates a kind of Brazilian-style authoritarianism; the second addresses the possible link between Bolsonarism and the elements of anti- Semitism, which were developed by Horkheimer and Adorno in 1947; and the third reinforces the need for critical self-reflection, as a practical manifestation of non-conformity and combating the diverse authoritarianisms in Brazil.

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Author Biography

Luiz Roberto Gomes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

Doutor em Educação na área de Filosofia, História e Educação pela Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP (2005); mestre em Educação na área de Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP (1998) e licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, PUC-Campinas (1993). Autor de livros, capítulos de livros, artigos publicados em periódicos e anais de eventos nacionais e internacionais. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFSCar (mestrado e doutorado) e professor colaborador do Programa de Pós-graduação Profissional (mestrado) da UFSCar. É vice líder do Grupo de pesquisa "Teoria Crítica e Educação" (UFSCar/CNPq) e membro pesquisador doutor do grupo de pesquisa "Teoria Crítica e Educação" - UNIMEP / CNPq. Tem experiência em cursos de pós-graduação (Stricto Sensu) e (Lato Sensu), no Ensino Superior e na Educação Básica, em EAD e em ensino, pesquisa e extensão; tendo atuado nas áreas de Filosofia, Educação e Ciências Humanas. Os projetos de pesquisas em andamento versam sobre a seguinte temática "Teoria crítica e educação: tecnologia, cultura digital e formação".

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Published

2020-10-29

How to Cite

GOMES, Luiz R. . Multiple-faces authoritarianism in Brazil: anti-Semitism, Bolsonarism and Education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4532136, 2020. DOI: 10.14244/198271994532. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4532. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Consequências do Bolsonarismo sobre os direitos humanos, a educação superior e a produção científica no Brasil
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##plugins.generic.dates.published## 2020-10-29