Learning Communities and collaborative practices in the processes of professional insertion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994261

Keywords:

Learning communities, Collaborative groups, School culture, Professional insertion.

Abstract

Collaborative work presents itself as a response to individualism, historically marked in the culture of school institutions. The article analyzes the modes of collaboration that constitute the professional learning communities, their relations with the school culture and with the process of novice teacher’s insertion. The forms of interaction among teachers in the workplace described as collaborative do not always express goals, common actions and broader decisions that involve the improvement of practices, knowledge and concepts that result in the quality of teaching and management. The school institution needs to take a stand in relation to these decisions and create conditions so that new forms of collaboration can benefit the teacher pedagogical work.The characteristics and dimensions of collaborative groups constituted as learning communities are explored based on criteria presented in literature, in the perspective of ensuring teacher’s learning and professional development. The analysis of a collaborative learning pedagogical experience in the scope of teacher research and the university-school relationship is presented as an enhancer for reflection, for questioning beliefs and values, as well as for problematizing the didactic choices that will guide teachers practice in the classroom.

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Author Biographies

Laurizete Ferragut Passos, PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO – PUC-SP

Doutora em Educação pela USPProfessora da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.Coordenadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores e Professora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação.

Maria de Fátima Ramos de Andrade, UNIVERSIDADE PRESBITERIANA MACKENZIE UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL

 Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo, Doutorado em Comunicação Semiótica pela PUC/SP e pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. Professora do Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura do Mackenzie e do Curso de Pedagogia e do Mestrado Profissional em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP).

Ana Silvia Moço Aparicio, UNIVERSIDADE MUNICIPAL DE SÃO CAETANO DO SUL

Mestrado e doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pós-doutora em Educação pela Fundação Carlos Chagas. Atualmente é professora do Curso de Pedagogia e do Mestrado Profissional em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP).

Elana Cristiana dos Santos Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora da Educação Básica na Rede Municipal de Educação de Niterói com atuação na gestão da Secretaria Municipal de Educação. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutouranda em Educação pelo mesmo Programa e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED-UFRJ).

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Published

2020-10-09

How to Cite

PASSOS, L. F.; ANDRADE, M. de F. R. de; APARICIO, A. S. M.; COSTA, E. C. dos S. Learning Communities and collaborative practices in the processes of professional insertion. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4261115, 2020. DOI: 10.14244/198271994261. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4261. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
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