Research on beginning teachers: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994152

Keywords:

Beginning teacher, Professional insertion, Professional development, Teacher training.

Abstract

This paper presents an integrative literature review in which we tried to point out the trends of studies conducted on beginning teachers and to identify whether and how those studies have made recommendations, based on the results of the research, to promote the professional insertion of teachers at the beginning of their career. The mapping period ranged from 2000 to 2019 and the corpus of analysis was the papers presented during the Anped annual meetings, the dissertations and theses available in the Capes Theses and Dissertations catalog, in addition to the articles available on the SciELO and Educ@ websites. It is worthy to highlight in the findings of the review that, after 2014, there was an important increase in publications on the topic. In more recent years, interest emerged on studies with graduates of public programs of initiation to teaching in initial training, with emphasis on Pibid and on continuing education actions proposed by state and municipal departments. There has also been an increase in studies focusing on training actions to support and monitor teachers who enter the profession, highlighting contributions made by the use of training devices and collaborative groups. On the other hand, some gaps persist, and it is concluded that there is still much to be improved in research so that there will be effective contribution in the constitution of the field, since there are few studies that problematize their results and make deep analyses and interpretations, so that one can generate more comprehensive, and consistent knowledge that enables to indicate paths, actions, and practices that favor the teachers’ professional insertion.

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Author Biographies

Patrícia Cristina Albieri de Almeida, Fundação Carlos Chagas e Unasp

Patrícia Cristina Albieri de Almeida possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Taubaté (1991), Mestrado (1999) e Doutorado (2005) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Fez pós-doutorado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC/SP (2007-2008), como bolsista FAPESP. Trabalha com formação inicial e continuada de professores desde 1994. Atualmente é pesquisadora da Fundação Carlos Chagas e Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação do UNASP. Atua na área de Educação com ênfase em Formação de Professores e Didática estudando temas relacionados ao conhecimento e desenvolvimento profissional e à profissionalidade docente. Possui experiência na docência do ensino superior.

Adriana Teixeira Reis, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)/Faculdades Integradas Campos Salles (FICS)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1990), Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade (1998) e doutorado em Educação: Psicologia da Educação (2017), ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Atualmente exerce as atividades de monitoria e tutoria no Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores da PUCSP. Tem participação em pesquisas realizadas no Departamento de Pesquisas Educacionais da Fundação Carlos Chagas. Possui experiência docente no ensino superior na área de Educação, com ênfase em Administração de Sistemas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, sistemas de avaliação, propostas pedagógicas, história da educação, avaliação, políticas educacionais e curso de pedagogia.

Ana Lucia Madsen Gomboeff, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Prefeitura Municipal de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Letras Plinio Augusto do Amaral (1996) e graduação em Letras pela Faculdade de Ciências e Letras Plinio Augusto do Amaral (1994). Atualmente é coordenadora pedagógica da Prefeitura Municipal de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: infancia e literatura infanti

Marli Eliza Dalmazo Afonso de André, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Sou graduada em Letras pela Universidade de São Paulo (1966) e em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1973). Conclui o mestrado em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1976) e o doutorado em Psicologia da Educação - na University of Illinois em Urbana-Champaign (USA) em 1978. Sou professora Titular aposentada da Faculdade de Educação da USP e desde 2000 integro o corpo docente do Programa de Estudos pós-graduados em Educação: Psicologia da Educação, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Em 2013 assumi a coordenação do Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores, na PUC SPe em 2017 a vice coordenação. Desenvolvo estudos e pesquisas nas áreas de formação de professores e de metodologia da pesquisa em educação.

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Published

2020-10-09

How to Cite

ALMEIDA, P. C. A. de; REIS, A. T.; GOMBOEFF, A. L. M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Research on beginning teachers: an integrative review. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4152113, 2020. DOI: 10.14244/198271994152. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4152. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-05-24
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09

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