Municipal education and school in full time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994099

Keywords:

Municipal management effectiveness index, Education effectiveness index, Full time school, Public policy.

Abstract

This research aimed to verify the association between I-Educ, an indicator that makes up one of the dimensions of IEGM, with indicators that accompany students' learning and full-time enrollment. The period of analysis adopted was 2015 and 2017 in the municipalities of the Brazilian states, totaling 7,852 observations. Methodologically, it was proposed a theoretical model in which I-Educ acts as a dependent variable, and the Prova Brasil, TRM, ETI and IRD as independent variables, we used statistical tests to verify empirically the studied relation, probit regression and marginal effect was even used. The results show a positive and significant relationship between I-Educ and the independent variables Prova Brasil, TRM and ETI, not reaching significance with IRD. This study has advanced in the literature towards the validation of a model of monitoring of municipal educational public policy focusing on the impact generated by government actions, assisting in the monitoring of educational public policy. The practical contribution of this research is to provide the courts os Accounts, public managers and civil Society with a statistical basis for the capacity of I-Educ to evaluate the effectiveness of educational management acts, demonstrating that the requirements appied, resulting from the monitoring of infraestructure and practices administrative, make it possible to monitor the learning of students in the municipal public school system.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alfredo Alcure Neto, Fucape Business School

Alfredo Alcure Neto
Mestre em Administração
Fucape Business School
Av. Fernando Ferrari, 1358, Boa Vista, Vitória/ES
alfredoalcureneto@gmail.com
(27) 4009-4444

Silvania Neris Nossa, Fucape Business School

Silvania Neris Nossa

Doutora em Ciências Contábeis e Administração

Fucape Business School

Av. Fernando Ferrari, 1358, Boa Vista, Vitória/ES

silvianianossa@fucape.br

(27) 4009-4444

Aridelmo Teixeira, Fucape Business School

Aridelmo Teixeira

Doutor em Ciências Contábeis

Fucape Business School

Av. Fernando Ferrari, 1358, Boa Vista, Vitória/ES

aridelmo@fucape.br

(27) 4009-4444

Nadia Cardoso Moreira, Fucape Business School

Nadia Cardoso Moreira

Doutora em Ciências Contábeis e Administração

Fucape Business School

Av. Fernando Ferrari, 1358, Boa Vista, Vitória/ES

nadiacmoreira@fucape.br 

(27) 4009-4444

References

ALBERNAZ, Ângela; FERREIRA, Francisco HG; FRANCO, Creso. Qualidade e eqüidade na educação fundamental brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 33, n. 3, p. 453-476, 2002. Disponível em: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/175942/1/td455.pdf. Acesso em: 03 abr. 2019.

ALMEIDA, J. P. L. DE, FARIAS, J. S., CARVALHO, H. S. Drivers of the Technology Adoption In Healthcare. Brazilian Business Review, v. 14, n.3, p. 336-351, 2017.

AMARAL, Luiz Felipe Leite Estanislau; MENEZES FILHO, Naércio Aquino. A relação entre gastos educacionais e desempenho escolar. Insper Working Paper, Insper Instituto de Ensino e Pesquisa. 2009.

AMÉRICO, Bruno Luiz; LACRUZ, Adonai José. Contexto e desempenho escolar: análise das notas na Prova Brasil das escolas capixabas por meio de regressão linear múltipla. Revista de Administração Pública-RAP, v. 51, n. 5, p. 854-878. 2017. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/viewFile/72429/pdf_146 . Acesso em: 30 out. 2018.

ANDRADE, Alenis Cleusa. Indicadores de qualidade da educação básica sob o olhar da pesquisa científica: prova Brasil e IDEB. 2015. 195 f. Tese (Doutorado em Educação) - Program de Pós-Graduação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS, São Leopoldo, 2015. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/4851 . Acesso em: 30 out. 2018.

AQUINO, Juliana Maria; KASSOUF, Ana Lúcia. A ampliação da jornada escolar melhora o desempenho acadêmico dos estudantes? Uma avaliação do programa Escola de Tempo Integral da rede pública do Estado de São Paulo. Rede de Economia Aplicada. 2011. Disponível em: http://reap.org.br/wp-content/uploads/2011/11/013-A-Amplia%C3%A7%C3%A3o-da-Jornada-Escolar-melhora-o-Desempenho.pdf. Acesso em: 03 abr. 2019.

ATRICON. Associação dos Membros dos Tribunais de Contas. Índice de efetividade da gestão municipal. 2017. Disponível em: http://www.atricon.org.br/imprensa/adesao-dos-municipios-ao-indice-de-efetividade-da-gestao-municipal-do-tce-ro-e-de-100/. Acesso em: 08 set. 2017.

BARROS, Ricardo Paes; MENDONÇA, Rosane; SANTOS, Daniel Domingues; QUINTAES, Giovani. Determinantes do desempenho educacional no Brasil. IPEA, 33 p. 2001. [Texto para Discussão, 834]. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2160. Acesso em: 03 abr. 2019.

BELLEI, Cristián. Does lengthening the school day increase students’ academic achievement? Results from a natural experiment in Chile. Economics of Education Review, v. 28, n. 5, p. 629-640. 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272775709000405. Acesso em: 04 abr. 2019.

BIONDI, Roberta Loboda; FELICIO, Fabiana; GREMAUD, Amaury Patrick. Indicador de efeito escola: uma metodologia para a identificação dos sucessos escolares a partir dos dados da Prova Brasil. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Amaury_Gremaud/publication/282852680_Indicador_de_Efeito_Escola_Uma_Metodologia_para_a_identificacao_dos_sucessos_escolares_a_partir_dos_dados_da_Prova_Brasil/links/561ea8f508aecade1accefee.pdf>. Recuperado em 23 nov. 2018.

BRASIL. Plano Nacional de Educação, Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Planalto Federal, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 jun. p. 1 (edição extra). 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 04 abr. 2019.

CAÇÃO, Maria Izaura. Educação integral em tempo integral no Estado de São Paulo: tendências. Educação em Revista, Marília, v. 18, p 95-120. 2017. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=Educa%C3%A7%C3%A3o+Integral+em+Tempo+Integral+no+Estado+de+S%C3%A3o+Paulo%3A+Tend%C3%AAncias&btnG=. Acesso em: 03 abr. 2019.

CAETANO, Cleyde Cristina Rodrigues; ÁVILA, Lucimar Antônio Cabral; TAVARES, Marcelo. A relação entre as transferências governamentais, a arrecadação tributária própria e o índice de educação dos municípios do estado de Minas Gerais. Revista de Administração Pública-RAP, v. 51, n. 5, 897-916. 2017. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rap/article/view/72431. Acesso em: 30 nov. 2018.

CAVALIERE, Ana Maria. Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p.1015-1035. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1828100. Acesso em: 03 abr. 2019.

CERDAN-INFANTES, Pedro; VERMEERSCH, Christel. More Time is Better: an evaluation of the full-time school program in Uruguay. Washington: World Bank. 25 p. 2007. Disponível em: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/7240/wps4167.pdf?sequence=1. Acesso em: 04 abr. 2019.

EIDE, Eric; SHOWALTER, Mark H. The effect of school quality on student performance: A quantile regression approach. Economics Letters, v. 58, n. 3, p. 345-350. 1998. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165176597002863. Acesso em: 04 abr. 2019.

ESPÍRITO SANTO EM AÇÃO. Manual de Excelência Municipal. 2016. Disponível em: http://excelenciamunicipal.com.br/municipios/Manual_Excelencia_Municipal.pdf. Acesso em: 31 out. 2018.

FELÍCIO, Fabiana; FERNANDES, Reynaldo. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no estado de São Paulo. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 33., 2005, Natal. Anais... Disponível em: http://www.anpec.org.br/encontro2005/artigos/A05A157.pdf. Acesso em: 03 abr. 2019.

FERNANDES, Reynaldo; NATENZON, Paulo Esteban. A evolução recente do rendimento escolar das crianças brasileiras: uma reavaliação dos dados do SAEB. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, p. 3-21. 2003. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2167. Acesso em: 23 nov. 2018.

FIRJAN. Federação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro. IFDM: Índice FIRJAN de Desenvolvimento Municipal. 2019. Disponível em: https://www.firjan.com.br/ifdm/downloads/. Acesso em: 03 abr. 2019.

GHELMAN, Silvio; COSTA, Stella Regina Reis. Adaptando o BSC para o setor público utilizando os conceitos de efetividade, eficácia e eficiência. In: SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DA PRODUÇÃO, 12., 2006, Bauru. Anais. Disponível em: http://igepp.com.br/uploads/arquivos/igepp_-_projeto_gestor_-_estratu00c9gia_-_estratu00eagia_com_balanced__scorecard_no_setor_publico.pdf/ . Acesso em: 30 out. 2018.

GOLDSMITH, Stephen; EGGERS, William D. Governar em rede o novo formato do setor público. In: GOLDSMITH, Stephen; EGGERS, William D. Governar em rede: o novo formato do setor público. Brasília: ENAP, 2006. 259 p.

GOMES, Candido Alberto. A escola de qualidade para todos: abrindo as camadas da cebola. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 13, n. 48. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/ensaio/v13n48/27551.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

GREENWALD, Rob; HEDGES, Larry V.; LAINE, Richard D. The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, v. 66, n. 3, p. 361-396. 1996. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543066003361. Acesso em: 30 out. 2018.

HAYS, Steven W.; PLAGENS, Gregory K. Human resource management best practices and globalization: the universality of common sense. Public Organization Review, v. 2, n. 4, p. 327-348. 2002.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Taxa de rendimento escolar. 2016. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/educacenso/situacao_aluno/documentos/2016/taxas_de_rendimento_escolar_e_ideb.pdf. Acesso em: 14 mai. 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Prova Brasil. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/consulta-ideb/. Acesso em: 08 set. 2017.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados e Resumos. 2018a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos. Acesso em: 04 mai. 2019.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. SAEB/Prova Brasil Metodologia, Estratégias e Resultados. 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9276-prova-brasil-metodologia-estrategia-resultado-pdf&Itemid=30192/. Acesso em: 01 nov. 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. SAEB/Prova Brasil. 2018c. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb/resultados. Acesso em: 01 nov. 2018.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores Educacionais. 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais. Acesso em: 04 mai. 2019.

IRB. Instituto Rui Barbosa. 1ª Anuário do Índice de Efetividade da Gestão Municipal. 2015. Disponível em: http://iegm.irbcontas.org.br/base/anuario_2015.pdf. Acesso em: 13 abr. 2018.

IRB. Instituto Rui Barbosa. Índice de efetividade da gestão municipal. 2017. Disponível em: http://iegm.irbcontas.org.br/. Acesso em: 01 mai. 2017.

IRB. Instituto Rui Barbosa. 2018a. Disponível em: http://iegm.irbcontas.org.br/index.php/site/ajuda. Acesso em: 13 abr. 2018.

IRB. Instituto Rui Barbosa. Dados abertos. 2018b. Disponível em: http://iegm.irbcontas.org.br/index.php/site/dadosAbertos. Acesso em: 05 nov. 2018.

LEE, Jong–Wha; BARRO, Robert J. Schooling quality in a cross–section of countries. Economica, v. 68, n. 272, p. 465-488. 2001. Disponível em: https://www.nber.org/papers/w6198.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

MARINHO, Alexandre; FAÇANHA, Luís Otávio. Programas sociais: Efetividade, eficiência e eficácia como dimensões operacionais da avaliação. Repositório do Conhecimento do IPEA. Rio de Janeiro: IPEA. 2001. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/2328. Acesso em: 01 nov. 2018.

MAZZIONI, Sady. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, v. 2, n. 1, 93-109. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/AT/article/view/1426. Acesso em: 30 out. 2018.

MEC. Ministério da Educação. Nota Técnica do Indicador de Regularidade do Docente. 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/indicadores-educacionais. Acesso em: 14 mai. 2018.

MEC. Ministério da Educação. Prova Brasil. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/prova-brasil#:~:text=A%20Prova%20Brasil%20e%20o,Teixeira%20(Inep%2FMEC). Acesso em: 30 de dez.2020.

MENEZES-FILHO, Naércio Aquino. Os determinantes do desempenho escolar do Brasil. IFB. 2007. Disponível em: http://www.cepe.ecn.br/seminarioiv/download/menezes_filho.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

MEYER, Jerome Jay. Efficiency of fiscal allocations in site-based empowered schools. 2010. 227 f. Tese (Pós-Doutorado em Educação) - Las Vegas United States, Universidade de Nevada, Las Vegas, EUA, 2010. Disponível em: https://digitalscholarship.unlv.edu/thesesdissertations/713/. Acesso em: 15 nov. 2018. de

PACHECO, Regina Silvia. Mensuração de desempenho no setor público: Os termos do debate. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 14, n. 55, p. 149-161. 2009. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cgpc/article/view/44208. Acesso em: 23 abr. 2018.

PISCHKE, Jörn?Steffen. The impact of length of the school year on student performance and earnings: Evidence from the German short school years. The Economic Journal, v. 117, n. 523, p. 1216-1242. 2007. Disponível em: https://www.nber.org/papers/w9964.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

QEDU. Estrutura da Prova Brasil. 2018. Disponível em: http://academia.qedu.org.br/prova-brasil/estrutura-da-prova-brasil/. Acesso em: 10 mai. 2018.

SANTOS, N. de A., PEREIRA, L. A., RODRIGUES, D. S. Relationship Between Performance of the FUNDEB Municipal Board and Active and Passive Waste. Brazilian Business Review, v. 15, n.5, p. 460-474, 2018.

SECCHI, Leonardo. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. Revista de Administração Pública – RAP, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, p. 347-369. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rap/v43n2/v43n2a04. Acesso em: 27 abr. 2017.

SOARES, José Francisc. Análise dos pressupostos educacionais e estatísticos do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUDESTE, 10., 2011. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ. 2011.

TCESP. Tribunal de Contas de São Paulo. Manual de 2017 do Índice de Efetividade de Gestão Municipal do Estado de São Paulo. 2017. Disponível em: https://www.tce.sp.gov.br/sites/default/files/publicacoes/manual_iegm_exercicio_2015_-_apuracao_2016.pdf. Acesso em: 13 abr. 2018.

ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Educação integral, tempo integral e Paulo Freire: os desafios da articulação conhecimento-tempo-território. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 1. (2016). Disponível em: https://www.redalyc.org/html/766/76645155006/. Acesso em: 03 abr. 2019.

Published

2021-12-22

How to Cite

NETO, A. A.; NOSSA, S. N.; TEIXEIRA, A.; MOREIRA, N. C. Municipal education and school in full time. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4099065, 2021. DOI: 10.14244/198271994099. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4099. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-12
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22