Meanings and meanings of physical education classes for 1st year students of integrated high school at IFMT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994073

Keywords:

Physical education, Pedagogical practice, Curricular contents.

Abstract

This article aims to identify what they think, what they learn and what physical education classes mean for students in the 1st year of integrated high school at the IFMT, based on the epistemic relationship with the knowledge presented to them during a school year. The research was based on the assumptions of action research, with the participation of two classes from the 1st year of integrated High School and was carried out during the period of one academic year. Three cyclic spirals of action-reflection-action were performed and, for this article, the data presented correspond to the data collected in the third focus group, which ended the action-research. The results showed changes in the students' thinking in relation to the Physical Education classes they had in Elementary School, corroborating the proposed objectives of the curriculum component for High School. Co-education was highlighted in the students' manifestations, indicating the teacher's pedagogical practice as a central element for the realization and legitimization of Physical Education at school. Students not only pointed out the contents learned, but related them to their lives, establishing a relationship between knowledge and the world, also relating the concepts learned beyond the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 2012.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia, ciência e profissão [online]. 2006, vol.26, n.2, pp.222-245.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

BARROSO, André Luís Ruggiero; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira de. Esporte. In: DARIDO, Suraya Cristina (Org.). Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí, RS: Unijuí, 2017, p. 253-275.

BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1985.

BETTI, Mauro. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí, RS: Unijuí, 2009.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 2000.

CHARLOT, Bernard. Ensinar a educação física ou ajudar o aluno a aprender o seu corpo-sujeito? In: DANTAS JUNIOR, H.; KUHN, R.; RIBEIRO, S. D. D. (orgs.). Educação física, esporte e sociedade: temas emergentes. São Cristóvão, SE: Editora da UFS, 2009.

DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set/dez. 2005.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

GUIMARÃES, Valter Soares. O grupo focal e o conhecimento sobre identidade profissional dos professores. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. (Orgs.). Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006, p. 149-163.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Unijuí, 2004.

MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov; LOPES, Tomires Campos. Desafios e propostas para a educação física no ensino médio. In: MOREIRA, Evando Carlos; NISTA- PICCOLO, Vilma Leni (Orgs.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009, p. 177–197.

SANTANA, Wilton Carlos; REIS, Heloísa Helena Baldy. A pedagogia do esporte e o desafio de educar para a autonomia. In: MOREIRA, Evando Carlos. (Org.). Educação física escolar: desafios e propostas 2. Jundiaí, SP: Fontoura, 2006, p. 133-152.

SORIANO, Raúl Rojas. Manual de pesquisa social. Petropólis, RJ: Vozes, 2004.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998.

Published

2021-12-22

How to Cite

KAWASHIMA, L. B.; MOREIRA, E. C. Meanings and meanings of physical education classes for 1st year students of integrated high school at IFMT. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4073069, 2021. DOI: 10.14244/198271994073. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4073. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-03-28
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-16
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22

Most read articles by the same author(s)