Early childhood education and initial teacher education: the pedagogical game in the organization of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993939

Keywords:

Early Childhood education, Teacher education, Teaching organization, Mathematics education in childhood

Abstract

This paper discusses part of an investigation developed under the Graduate Program in Education, aiming to identify learnings of future teachers in the organization of mathematics teaching in Early Childhood Education, taking the pedagogical game as a guide for the proposed actions. Early Childhood Education is understood as a learning space that allows children to grow, develop and produce culture, through experiences with scientific knowledge and, in this investigation in particular, with mathematical knowledge. Based on such understanding, the theoretical basis of this work is based on the assumptions of Historical-Cultural Theory, Theory of Activity, Teaching Guiding Activity and the game as the child's main activity. As a methodological procedure, a formative experiment was organized with 15 meetings for studies, discussions and development of situations that trigger learning in a class of Early Childhood Education with children from 5 years old. When future teachers have the possibility to study, plan and evaluate learning situations, producing a general way of planning through the game as the activity that best allows the child to live and experience scientific knowledge, especially in mathematics, they are learning about the social responsibility of be an Early Childhood Education teacher. This is intrinsically related to the social function of the teacher's work, with regard to learning the methodological aspects of teaching organization and, in particular, planning.

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Author Biographies

Carine Daiana Binsfeld, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2016). Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (2018). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria PPGE/UFSM (2019). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria PPGE/UFSM. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEMAT/UFSM), atuando na área da educação, com ênfase em Educação Matemática, na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. Foi professora da Educação Infantil na rede privada de ensino de Santa Maria. Foi Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoas de Nível Superior (CAPES), vinculada ao programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM), Mestrado em Educação. Atualmente é professora de anos iniciais do Ensino Fundamental na rede privada de Santa Maria.

Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes, Universidade Federal de Santa Maria

Docente da área de Educação Matemática, do Departamento de Metodologia do Ensino do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); dos cursos de licenciatura em Matemática, Pedagogia e Educação Especial. É orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE-UFSM e mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física/PPGEMeEF/UFSM.

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Published

2020-07-27

How to Cite

BINSFELD, C. D.; LOPES, A. R. L. V. Early childhood education and initial teacher education: the pedagogical game in the organization of teaching. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3939104, 2020. DOI: 10.14244/198271993939. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3939. Acesso em: 22 jul. 2024.

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