Educational Policies and Proesde: An experience of teacher training in the State of Santa Catarina

Authors

  • Mirele Corrêa Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
  • Jessiel Odilon Junglos Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Gicele Maria Cervi Universidade Regional de Blumenau - FURB

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993924

Keywords:

Curriculum, Teacher training, Educational policies.

Abstract

The text proposes to report a teacher training experience with the Proesde/Educational Degree (Higher Education Program for the Regional Development of the State of Santa Catarina), linked to the Regional University of Blumenau - FURB. In 2018, this program sought to qualify undergraduate students to work in front of the BNCC (Common National Curricular Base), configured as a public policy for standardizing the national curriculum. Within the planned training program, a meeting had been provided that covered other flows of the hitherto instituted and discussed about BNCC, problematizing the curriculum through the post-critical epistemological bias, which interprets it as being a field of disputes for the meaning of what comes curriculum and how it should operate in the school institution. This perspective understands that political decisions are determined by discourses of truth that crystallize common and totalitarian norms that deserve to be questioned, giving rise to the antagonisms of what was sedimented as a result of a choice/act of power. Thus, the BNCC doubts its own legitimacy in the current social-political-economic context. The objective of this training meeting was to discuss, with the undergraduate students, through texts and videos, the contingencies and flows of the BNCC, defending the idea of a curriculum policy without foundation to be able, from there, to think about possibilities of other curricula, less hegemonic, normatized, unequal, excluding, assisted by the idea of minor education. The result of such a discussion crystallized in the activity of writing and rewriting a cloud of words throughout the formation, in which the Base went from a set of statements to a set of uncertainties and questions.

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Author Biographies

Mirele Corrêa, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2012). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2017). Integrante do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade, da Linha de Pesquisa "Educação, Cultura e Dinâmicas Sociais" (FURB) e do Grupo PHALA - Educação, Linguagem e Práticas Socioculturais, da Linha de Pesquisa "Filosofias da Diferença" (UNICAMP). Pesquisa a produção de subjetividades na escola contemporânea, com foco nas políticas de currículo neoliberais e a produção de violências a partir de uma perspectiva pós-crítica.

Jessiel Odilon Junglos, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Mestre em Educação e graduado em Pedagogia pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Integrante do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade (FURB). Foi professor na Prefeitura Municipal de Blumenau e na Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa de Iniciação Científica (PIBIC/FURB). Atualmente é Supervisor de Disciplina no Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI

Gicele Maria Cervi, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (1998) e Doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2010). Atualmente é professora do quadro da Universidade Regional de Blumenau. Professora do Mestrado em Educação - PPGE-FURB. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Políticas de Educação na Contemporaneidade. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: escola, currículo, formação e gestão. Coordenadora Institucional do PIBID-FURB de 2011 até 2018.Vice-Presidente do ForPibid Gestão 2014-2016. Vice Coordenadora do Forum-Sul (09/18 - 03/2019) -Coordenadora do Programa Pós-Graduação em Educação da FURB 2017-2019.

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Published

2020-09-09

How to Cite

CORRÊA, M.; JUNGLOS, J. O.; CERVI, G. M. Educational Policies and Proesde: An experience of teacher training in the State of Santa Catarina. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3924129, 2020. DOI: 10.14244/198271993924. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3924. Acesso em: 3 jul. 2024.

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