Interactions, theories and massification: a case study of the implementation of master's degree in distance education

Authors

  • Antonio Siemsens Munhoz
  • Dinamara Pereira Machado

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993841

Keywords:

Distance education, Pedagogical practices, Theories, Massification.

Abstract

The present research presents the results about the implantation and development of the virtual master room that have as support the following pillars: (i) distance education (DE) and virtual learning environments (VLE); (ii)  large number of students and several courses, characterizing the context as a master's room, with the complexities that this situation commits for interaction and accompaniment to the students; (iii). The pedagogical practices derived from andragogy and heutagogy. The methodology used for this research is characterized as a case study, aiming to juxtapose the transferability of what was found for other rooms of the same nature in DE courses. It was structured a research plan involving the teachers, the data collected from the interactions and the identification of pedagogical practices. The research scenario was a private institution, with a large number of students, which works at DE. The follow-up of the students and teachers in the master's hall occurred in a period of fourteen weeks, this time of duration of a certain discipline. The conclusions of the research point out that interactions between the educational actors happen only with the intervention of the teachers, that the students prefer to study for the written material, although other materials are included, and that the teachers' workload to break this educational culture of passivity needs to be dialogue within the educational institution, in addition to the training of teachers to work in the context of the master's course in the DE course, and the operational implications of the VLE.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALLEN, D.; TANNER, K. Infusing active learning into the large-enrollment biology class: Seven strategies from the simple to the complex. Cell Biology Education, 4 (Winter), 2005, 262-268.

CENSO EAD.BR: Relatório Analítico da Aprendizagem a Distância no Brasil 2015 = Censo EAD.BR: Analytic Report of Distance Learning in Brazil 2015/[organização].

CROCHICK, N. Interesse de saber: um estudo com adolescente do ensino médio. Online. 2011 [internet]. Disponível em http://www.bv.fapesp.br/pt/publicacao/79762/interesse-de-saber-um-estudo-com-adolescente-do-ensino-medi/. Acessado em julho de 2017.

GUDWIN, R. R. Aprendizagem ativa. Online. s. d. [internet]. Disponível em http://faculty.dca.fee.unicamp.br/gudwin/activelearning. Acesso em julho de 2017.

HOLLOWAY, S. 4 Ways to bring gamification of education to your classroom. Online. s. d. [internet]. Disponível em https://tophat.com/blog/gamification-education-class/. Acesso em julho de 2017.

HOLMBERG, B. Growth and structure of distance education. London: Croom Helm Ltda., 1986.

LITTO, F. M.; FORMIGA, M. Educação a Distância: estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

MACHADO, Dinamara P. Análises das Potencialidades das Práticas Formativas em um curso de Pedagogia na Modalidade a distância. 2015. Disponível em: encr.pw/zaNAj. Acesso em agosto 2017

MARQUES, J. R. Qual a importância da visão sistêmica de uma empresa? Online. 2015 [internet]. Disponível em http://www.ibccoaching.com.br/portal/rh-gestao-pessoas/qual-a-importancia-da-visao-sistemica-de-uma-empresa/. Acesso em julho de 2015.

MARTINI, A. L. G.; PERIPOLLI, O. J. Os meios de comunicação como ferramenta pedagógica. Online. 2011 [internet]. Disponível em: encr.pw/BnUKY. Acesso em julho de 2017.

MUNHOZ, A. S. Aprendizagem baseada em problemas: ferramenta de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem. São Paulo: editora CENGAGE, 2016.

MUNHOZ, A. S. Qualidade de ensino nas grandes salas de aula. São Paulo, 2016b.

MUNHOZ, A. S.; MARTINS, D. R. Aprender pelo erro – vantagens da estratégia na educação de jovens e adultos. Online. 2015 [internet]. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_34.pdf. Acesso em julho de 2017.

PIRES, H. F. Universidade, políticas públicas e novas tecnologias aplicadas à educação a distância. Revista Advir, Rio de Janeiro, n. 14, p. 22-30, 2001.

RODRIGUES, C. Evasão é o maior problema do ensino a distância, aponta estudo. 2012 [internet]. Disponível em https://educacao.uol.com.br/noticias/2012/08/02/evasao-e-o-maior-obstaculo-ao-ensino-a-distancia-para-instituicoes-diz-estudo.htm. Acesso em julho de 2017.

TORI, R. A presença das tecnologias interativas na educação. Online. 2010 [internet]. Disponível em: encr.pw/Wrcqt. Acesso em julho de 2017.

Published

2020-01-15

How to Cite

MUNHOZ, A. S.; MACHADO, D. P. Interactions, theories and massification: a case study of the implementation of master’s degree in distance education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3841012, 2020. DOI: 10.14244/198271993841. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3841. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Mídias Digitais
##plugins.generic.dates.received## 2019-11-20
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-11-20
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15