Vale Sonhar Project as sexual education instrument in São Paulo public schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993801

Keywords:

Educational Material, Sex education, Teen pregnancy, Life plan.

Abstract

The Vale Sonhar Project was inserted in São Paulo´s state curriculum in 2008. Its activities were included in the first grade high school Biology´s program. This article aims to analyze this material´s contribution to the emancipatory practice in basic education from the realization of the educational kit´s workshops with a first grade high school class, during Biology classes. Then, limits were pointed out and changes were proposed as a way to overcome the difficulties encountered and to amplify the formative potential of this didactic action. The Vale Sonhar Project is an important curricular space for the subject; however it presents limitations such as the long time necessary for its execution which impacts on the decrease of the playful aspect and unfeasibility in a context of extensive curricula and few weekly Biology classes. The insertion of the psychological and sociocultural dimensions importance in the workshops was perceived, the absence of Sexually Transmitted Infections mention was questioned and notes were made for some issues in the proposed activities. In this sense, some changes in the workshops were suggested, besides the pregnancy prevention, in order to talk about topics that were not addressed in this material such as life project design, prevention of Sexually Transmitted Infections, diversity and sexual violence. Therefore it is hoped the provision of resources so that Biology teachers include in their classes The Vale Sonhar Project, working sex education with their students in a comprehensive way also achieving psychological and sociocultural aspects and an effective reflection of their life projects.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Patrícia Vieira Antoniassi, Escola Estadual Amaral Wagner Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática pela Universidade Federal do ABC e graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário São Camilo. Professora de Biologia da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Meiri Aparecida Gurgel de Campos Miranda, Universidade Federal do ABC

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas, com Mestrado e Doutorado em Ciências, pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é Professora Associada no Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC, na área de Ensino de Biologia.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 1977, 223 p.

BELO, M. A. V.; SILVA, J. P. Conhecimento, atitude e prática sobre métodos anticoncepcionais entre adolescentes gestantes. Revista de Saúde Pública, 38 (4), 479-486. 2004.

BONFIM, C. Desnudando a educação sexual. Campinas: Papirus. 2012, 144 p.

BRASIL. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro: IBGE. 2013. 131p.

BRASIL. Síntese de Indicadores Sociais: uma Análise das Condições de Vida da População Brasileira – 2015. Rio de Janeiro: IBGE. 2015. 134p.

BRASIL. Boletim Epidemiológico - Sífilis. Brasília: Ministério da Saúde – Secretaria de Vigilância em Saúde. 2018a. 48p.

BRASIL. Boletim Epidemiológico – HIV AIDS 2018. Brasília: Ministério da Saúde – Secretaria de Vigilância em Saúde. 2018b. 72p.

BRASIL. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Rio de Janeiro: IBGE. 2016. 131p.

CHALEM, E.; MITSUHIRO, S. S.; FERRI, C.P.; BARROS, M.C.M; GUINSBURG, R.; LARANJEIRA, R. Gravidez na adolescência: perfil sócio-demográfico e comportamental de uma população da periferia de São Paulo, Brasil. Cad. Saúde Pública, 23 (1), 177-186. 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2007000100019

DIAS, A. C. G.; TEIXEIRA, M. A. P. Gravidez na Adolescência: um Olhar sobre um Fenômeno Complexo. Paideia, 20(45), 123-131. 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2010000100015

FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação sexual: como ensinar no espaço da escola. Revista Linhas, 7 (1), 1-21. 2006.

FIGUEIRÓ, M. N. D. Formação de educadores sexuais: adiar não é mais possível. 2. ed. Londrina: Eduel. 2014. 400p.

FURLANI, J. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2011. 192p.

GIORDANO, M. V.; GIORDANO, L. A. Contracepção na Adolescência. Adolescência & Saúde, 6 (4), 11-16. 2009.

GREENBERG, J. S.; BRUESS, C. E.; OSWALT, S. B. Exploring the dimensions of human sexuality. 5. ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning. 2014. 793p.

KAPLAN. Vale Sonhar. (2016). Disponível em: <http://kaplan.org.br/institucional/sec/vale-sonhar>. Acesso em: 17 de outubro de 2019.

LEÃO, A. M. C.; RIBEIRO, P. R. M.; BEDIN, R. C. Sexualidade e orientação sexual na escola em foco: algumas reflexões sobre a formação de professores. Linhas, 11(1), 36-52. 2010.

MELO, S. M. M. Educação e Sexualidade: caderno pedagógico. 2.ed. Florianópolis: UDESC/CEAD/UAB. 2011.

NASCIMENTO, I. P. Projeto de vida de adolescentes do ensino médio: um estudo psicossocial sobre suas representações. Imaginario,12 (12), 55-80. 2006.

NUNES, C.; SILVA, E. A educação sexual da criança: subsídios teóricos e propostas práticas para uma abordagem da sexualidade para além da transversalidade. Campinas: Autores Associados. 2006. 144p.

OPS; UNFPA; UNICEF. Acelerar el progreso hacia la reducción del embarazo en la adolescencia en América Latina y el Caribe. Informe de consulta técnica. (29-30 agosto 2016, Washington, D.C., EE. UU.). 2018. 56p.

PRIOTTO, E. P. Dinâmicas de grupo para adolescentes. 7. ed. Petrópolis: Vozes. 2013. 312p.

VALE SONHAR: Livro do professor. Instituto Kaplan. Vários autores; coordenação Maria Helena Brandão Vilela. São Paulo: Trilha Educacional, 2007.

VIEIRA-ANTONIASSI, P.; MIRANDA, M. A. G. C. de. O professor de Biologia e o Projeto Vale Sonhar: limites e possibilidades em uma perspectiva emancipatória da educação sexual. Anais [do] III CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES e do XIII CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES: por uma revolução no campo da formação de professores. UNESP/Prograd, v. 3, p. 3942-3953, 2016.

WEREBE, M. J. G. Sexualidade, Política e Educação. Campinas: Autores Associados. 1998. 218p.

YAZLLE, M. E. H. D. Gravidez na adolescência. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia, 28 (8), 443-445. 2006.

Published

2020-06-26

How to Cite

ANTONIASSI, P. V.; MIRANDA, M. A. G. de C. Vale Sonhar Project as sexual education instrument in São Paulo public schools. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3801101, 2020. DOI: 10.14244/198271993801. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3801. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-10-31
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-02-26
##plugins.generic.dates.published## 2020-06-26