Stricto sensu training of technical administrative staff in education: perception of qualified managers and staff
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993787Keywords:
Qualification, Postgraduate studies, Technical-administrative staff.Abstract
This research aimed to analyze the development for the professional and personal life of the technical administrative staff (TAE's) of the Federal Institute of Northern Minas Gerais (IFNMG), resulting from qualification processes in stricto senso postgraduate programs. The analysis was based on the perceptions of qualified managers and servers. It was used theoretical support based on knowledge management theories, competence management, and people's motivation, as well as the concepts of efficiency, effectiveness, and quality. A qualitative and descriptive approach was developed in a case study. Bibliographic and documentary searches were carried out and questionnaires were applied to the participants of this study, which were analyzed using the content analysis methodology. This search made it possible to know the profile of qualified servants, identify the main difficulties encountered in the qualification process, which are related to the lack of time or the difficulty of reconciling work with study, especially when it is not possible to getaway. Consequently, for the life of the servers, several factors were presented, such as personal development; improvement in personal relationships, skills and attitudes; increased self-esteem and self-fulfillment; and the fact that the academic title brings with it not only financial importance but also status and personal and professional fulfillment. Finally, in the view of most servants, training has a great or total influence on their lives.
Metrics
References
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERGUE, Sandro Trescastro. Gestão estratégica de pessoas no setor público. São Paulo: Atlas, 2014.
BERGUE, Sandro Trescastro. Comportamento organizacional. Brasília: CAPES, 2010.
BRASIL. Decreto n. 5.707, de 23 de fevereiro de 2006. Institui a Política e as Diretrizes para o Desenvolvimento de Pessoal da administração pública federal direta, autárquica e fundacional, e regulamenta dispositivos da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, n. 40, p. 3-4, 2006. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2006/decreto-5707-23-fevereiro-2006-541199-publicacaooriginal-44078-pe.html. Acesso em: 24 jul. 2018.
DURAND, Thomas. Forms of incompetence. In: Proceedings Fourth International Conference on Competence-Based Management. Oslo: Norwegian School of Management. 1998.
FITZSIMMONS, James A.; FITZSIMMONS, Mona J. Administração de serviços: operações, estratégia e tecnologia da informação. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2011.
FREITAS, Rony Cláudio de Oliveira; SOUZA, Ruberley Rodrigues de. Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica: uma construção em rede. In: SOUZA, Ruberley Rodrigues de (Org). Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Goiânia: IFG, 2017.
GIL, Antônio Carlos. Gestão de pessoas: enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas. 2008.
GODOY, Maria Tereza. Qualificação do servidor público: implicações na gestão de pessoas na Universidade Federal de Goiás. XXXVIII Encontro da ANPAD, p. 1-15, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273772693_QUALIFICACAO_DO_SERVIDOR_PUBLICO_Implicacoes_na_Gestao_de_Pessoas_na_Universidade_Federal_de_Goias. Acesso em: 7 fev. 2019.
INSTITUTO FEDERAL DO NORTE DE MINAS GERAIS – IFNMG. Programa institucional de desenvolvimento de servidores do IFNMG. Montes Claros, MG, ago. 2013. Disponível em: https://www.ifnmg.edu.br/gestaodepessoas/18598-pids. Acesso em: 24 jul. 2018.
LACOMBE, Francisco José Masset; HEILBORN, Gilberto Luiz José. Administração: princípios e tendências. 2. ed. rev. e atual. São Paulo: Saraiva, 2008.
MAGALHÃES, Justino Pereira de. Tecendo nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004.
MANFREDI, Silvia Maria. Trabalho, classificação e coordenação profissional - as dimensões, conceitos e políticas. Educação & Sociedade. Campinas, v. 19, n. 64, p. 13-49, set. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301998000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 fev. 2019.
MAXIMIANO. Antonio Cesar Amaru. Introdução à administração. 5. ed. São Paulo. Atlas. 2000.
MEGGINSON, Leon C.; MOSLEY, Donald C.; PIETRI, Paul H. Administração: conceitos e aplicações. Harba, 1998.
PACHECO, Eliezer. Institutos Federais: uma evolução na educação profissional e tecnológica. In: PACHECO, Eliezer (org). Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna. 2011. Disponível em: https://www.moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A7A83CB34572A4A01345BC3D5404120. Acesso em: 22 jul. 2018.
TORRES, Marcelo Douglas de Figueiredo. Estado, democracia e administração pública no Brasil. Rio de Janeiro: FGV, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-01-04
##plugins.generic.dates.published## 2023-05-17