Google My Maps tool for teaching geography in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993776

Keywords:

Geography teaching, Digital technologies, Pedagogical practices.

Abstract

This article is an offshoot of a doctoral research on digital technologies, focusing on the use of the Google My Maps tool in the teaching of Geography, which was carried out in a practice that focused on the construction of maps on the cartography of Portugal, conceived in a perspective of a qualitative collaborative research involving twenty-eight secondary school students from a public school in Carcavelos - Portugal, in 2018. In general, the organization of this practice indicated that this tool has a good didactic potential and has versatility of use to develop the main notions of school cartography and contents about the Geography of Portugal. In addition, the importance of the use of technologies in the school context was emphasized, which enhances the use of new languages and approaches to teach and learn Geography.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Martins Junior, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Licenciado em Geografia pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE), Mestre em Geografia
pela Universidade Federal de Santa Catarina - (UFSC) e doutorando pela Universidade do Estado de
Santa Catarina - (UDESC), Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, Brasil,

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Geografia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
(UNIJUI), Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo – (UPF), Doutora em Geografia pela
Universidade Federal do Rio Grande do Sul – (UFRGS). Professora - Departamento de Geografia da
Universidade do Estado de Santa Catarina - (UDESC), Itacorubi, Florianópolis – Santa Catarina – Brasil

Marcia Vidal Candido Frozza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Letras, Português e Literaturas vernáculas; Mestre em Literatura Brasileira; Professora da Rede de Escolas da Comunidade - CNEC; Pesquisadora voluntária do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Geografia - LEPEGEO - da Universidade do Estado de Santa Catarina

References

ADRIÃO, Daniel. Um novo paradigma educativo para Portugal no século XXI. Editora: Educanologu, 2018.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José. Armando. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

CAVALCANTI, Lana de Souza; SOUZA, Vanilton Camilo de. A pesquisa colaborativa na formação de professores de Geografia e seus desdobramentos no ensino. In: MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynki (Org.). Ensino de Geografia no contemporâneo: experiências e desafios. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2014.

CLAUDINO, Sergio; SPINELLI, Flavia. Educación geográfica y ciudadanía: un abordaje reflexivo. In: MIGUEL GONZÁLEZ, Rafael; LÁZARO Y TORRES; GAITE, María Jesus Marrón. (Eds.). La educación geográfica digital. Zaragoza: Grupo de Didáctica de la Geografía de la Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Zaragoza, 2012. p. 49-58.

COSTA, Fernando Albuquerque. Tecnologias em Educação – um século à procura de uma identidade. In: COSTA, Fernando Albuquerque et al. (Org.). As TIC na Educação em Portugal: concepções e práticas. Porto: Porto Editora, 2007.

FAVA, Rui. Educação para o século XXI: a era do indivíduo digital. São Paulo: Saraiva, 2014.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIORDANI, Ana Claudia et al. Tecnologias de informação e comunicação disponíveis no ciberespeaço para ensinar e aprender geografia. In: GIORDANI, Ana Claudia et al. (Orgs.) Aprender geografia: a vivência como metodologia. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

GÓMEZ, Àngel Pérez. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção do conhecimento. São Paulo: Liber Libros, 2008.

JONASSEN, David H. Computadores, ferramentas cognitivas: desenvovler o pensamento crítico nas escolas. Tradutor: Ana Rosa Gonçalves, Sandra Fradão, Maria Francisca Soares. Porto: Porto Editora, 2007.

LUQUE, Ricardo Manuel. El uso de la cartografía y la imagen digital como recurso didáctico en la enseñanza secundaria. Algunas precisiones en torno a Google Earth. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, n. 55, p. 183-210, 2011.

PORTUGAL, Programa Curricular do Ensino Secundário. Secretaria da Educação básica. Portugal: Ministério da Educação/Direção geral da Educação, 2017.

SILVA, Marco; CLARO, Tatiana. A docência online e a pedagogia da transmissão. Boletim Técnico do SENAC, Revista Educação, v. 33, p. 81-89, 2007. Disponível em <http://www.academia.edu/4975684/A_DOC%C3%8ANCIA_ONLINE_E_A_PEDAGO GIA_DA_TRANSMISS%C3%83O> Acesso em 10 nov. 2019.

TONINI, Ivaine Maria. Movimentando-se pela Web 2.0 para ensinar Geografia. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor; COSTELLA, Roselane Zordan. (Org.). Movimentos no ensinar Geografia. Porto Alegre: Compasso, Lugar-cultura/Imprensa Livre, 2013.

TONINI, Ivaine Maria. Os meios de comunicação, tecnologias digitais e práticas escolares de Geografia. Revista da Faculdade Santo Agostinho, 2014.

TONINI, Ivaine Maria; KAERCHER, Nestor, GIORDANI, Ana Claudia Carvalho, CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos; COSTELLA, Roselane Zordan. Aprender a ensinar Geografia: a vivência como metodologia. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

Published

2020-01-15

How to Cite

MARTINS JUNIOR, L.; MARTINS, R. E. M. W.; FROZZA, M. V. C. Google My Maps tool for teaching geography in Portugal. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3776013, 2020. DOI: 10.14244/198271993776. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3776. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Mídias Digitais
##plugins.generic.dates.received## 2019-10-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-12-09
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15