Social Hierarchy of objects: The scientific capital of the Digital Information and Communication Technologies in the field of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993756

Keywords:

Education, Sociology of science, Scientific production, Digital information and communication technologies.

Abstract

This research makes empirical tests of a Bourdieu concept for sociology of science: the social hierarchy of objects. Looking at the specific field of Education, the research sought to measure the position of Digital Information and Communication Technologies (DICT) within this hierarchy. To this end, we collected metadata of thesis defended in postgraduate programs in Education in Brazil with grade five and higher between 1996 and 2016. The data indicated the production by HEI and geographically. Also the keywords were analyzed in a Network and indicators of centrality and density were used to map the hierarchy of objects and, consequently, the distribution of scientific capital among them in the field. Empirical tests have shown that DICT and distance education, as necessarily mediated by a technology, have relevance within the field as a concentration of symbolic capital. The analysis showed that the Hierarchy formed by the technologies segment was denser than the total network and that there was a considerable weight for the distance education modality. Regarding the hierarchy of objects in the DE subfield, a certain autonomy was observed in relation to the complete field, since its objects turned to subjects more important to the modality related to the student. Finally, statements from other DE studies were compared with the research data that showed some quantitative divergences, but qualitative convergences emphasizing the same observed trends and corroborating the analyzes of this research.

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Author Biographies

André Garcia Corrêa, Universidade Federal de São Carlos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Campus São Carlos

Licenciado em Música pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Na performance musical atua como Clarinetista. Primeiro Clarinete e clarinetista solo da Orquestra Experimental da UFSCar entre 2006 e 2014 voltando à formação da orquestra em 2018. Membro do Quarteto de Clarinetas Sopra-4 entre 2009 e 2014. Solista do Regional de Samba e Choro Na Pindaíba em São Carlos - SP. Mestre e Doutor em PPGE - UFScar. Já atuou na área de Educação Musical como tutor virtual no curso de Licenciatura em Educação Musical UAB-UFSCar, Supervisor de tutoria virtual e ministrou também disciplinas como professor. Atualmente, é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo campus São Carlos. Pesquisa sobre formação de professores, sociologia da ciência e distribuição do capital científico tendo como objeto as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação dentro do campo científico da Educação.

Daniel Ribeiro Silva Mill, Universidade Federal de São Carlos

Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha como Docente e Gestor de Educação a Distância (EaD). Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorado pela Universidade Aberta de Portugal. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. É Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens) e, como pesquisador, tem interesse particular pela interseção das temáticas: Trabalho Docente, Tecnologias, Linguagens, Cognição e Educação a Distância.

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Published

2020-07-28

How to Cite

CORRÊA, A. G.; MILL, D. R. S. Social Hierarchy of objects: The scientific capital of the Digital Information and Communication Technologies in the field of Education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3756106, 2020. DOI: 10.14244/198271993756. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3756. Acesso em: 3 jul. 2024.

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