Study of contemporary image construction in an experimental process between theory and practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993727

Keywords:

Contemporary image, Art studies, Art intervention.

Abstract

The paper deals with the experience report of a project developed with students of the discipline Poetic Languages: The contemporary “Image”, part of an interdisciplinary master’s program. The project proposal was elaborated as means to contribute to the understanding of ways of articulation and construction of images in contemporary times, as well as starting reflections on said subject’s theory, processes and practices that take into consideration technical hybridities and relational structures. The project accomplished an art intervention at a social and cultural space, dedicated to children in need, in the town of São Carlos, São Paulo state (Brazil). The activity was developed throughout 135 hours, equivalent to the designated class hours of the discipline’s semester, implicating not only the professor, five master’s degree students,  but also the educational coordinators, workers and children supported by the social project. Comprising both research methodologies and field studies in the artistic area, this work concludes in a report of the production of lambe-lambe style posters, since its literature research, up until the fruition of before mentioned art intervention. Both the research and the practical activity procedures brought to light a need to dominate processes of imanence and transcendence when phenomena get mixed up with our own experiences. As a final result to this project, one can say that it was possible to comprehend relations between what’s sayable and non-sayable, visible and non-visible, when concerning images, all while establishing consistent exchanges between theory and practice.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Eliane Rosa, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pesquisadora e professora em regime de Dedicação Exclusiva na PUC - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, no Centro de Linguagem e Comunicação (CLC). Integra o corpo docente permanente do curso de Mestrado em Linguagens, Mídia e Arte onde é orientadora de mestrado. Pós-doutora em Comunicação, possui doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2006), mestrado em Comunicação e Mercado pela Faculdade Cásper Líbero (2000) e graduação em Comunicação Social - Jornalismo, pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1994). Exerce docência na área de comunicação e pesquisa com ênfase em midiatização, cultura, artes e sociedade do espetáculo. Atualmente investiga as características das grandes exposições itinerantes tanto em seus aspectos da comunicação como no propósito da interação social e mercadológica do espaço das artes.

Bruno Henrique Batista Teixeira, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestrando em Linguagens, Mídia e Arte pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2018-atual) onde desenvolve pesquisa de dissertação sobre pós-verdade e fluxos de comunicação em redes digitais. É representante discente do programa e participou do comitê organizador do II Encontro Redes Digitais e Culturas Ativistas, em 2018. Possui graduação em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2012). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo e Editoração. Exerceu a função de noticiarista multimídia para página de notícias na web (2013-2015)

Renata Jéssica Galdino, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Mestranda em em Linguagens, Mídia e Arte do Centro de Linguagem e Comunicação da PUC-Campinas, Especialista em Desenvolvimento de Sistemas para Web pela Anhanguera Educacional (2011), Bacharel em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Paulista (2008). Coordena a equipe de Tecnologias Educacionais na Kroton Educacional. Como pesquisadora, atua no campo do feminismo e questões de gênero no ciberespaço, em especial na área de jogos digitais. Em educação, atua no desenvolvimento de material didático por meio das metodologias do design educacional e das ferramentas de tecnologia da informação e comunicação.

References

ADORNO, Theodor W. Prismas - Crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998.

AZEVEDO, Agatha de Souza. JR, Rancière e a política das imagens: uma análise sobre rosto, olhar e subjetivação na fotografia. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 19., 2014, Vila Velha. Anais... . Vila Velha: Intercom, 2014. p. 1 - 13.

BARTHES, Roland. A Câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d'Água, 1991.

BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: Travessa, 1997.

BAUDRILLARD, Jean. A fotografia como mídia do desaparecimento. CISC: Centro disciplinar de semiótica da cultura e da cultura e da mídia, 2002. Disponível em http://www. cisc. org. br/portal/biblioteca/iv13_midiadesapa. pdf. Acesso em: 22, set. 2019.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BRITES, Bianca; TESSLER, Elida. O meio como ponto zero – Metodologia da pesquisa em Artes Plásticas. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2017.

FREDERICO, Celso. Debord: from spectacle to simulacrum. Matrizes, v. 4, n. 1, p. 179, 2014.

PALLAMIN, Vera. Arte, cultura e cidade. São Paulo: Annablume, 2015.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em artes visuais. Porto Arte, Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais-UFRGS, n.13, v.7, 1996.

SEEL, Martin. Estética del aparecer. Buenos Aires: Katz, 2011.

SILVA, Rubens Rangel; VENEROSO, Maria do Carmo de Freitas. Arte gráfica de protesto: reflexões acerca dos cartazes políticos das jornadas de junho. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 12, 2016, Belo Horizonte. Proceedings... . Belo Horizonte: Blucher Design Proceedings, 2016. p. 607-617.

Published

2020-06-26

How to Cite

ROSA, M. E.; TEIXEIRA, B. H. B.; GALDINO, R. J. Study of contemporary image construction in an experimental process between theory and practice. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3727100, 2020. DOI: 10.14244/198271993727. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3727. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-09-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-17
##plugins.generic.dates.published## 2020-06-26