From the real to desirable: Portuguese Language teachers’ practices and training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993683

Keywords:

Teacher training, Portuguese language teaching, Educational policies.

Abstract

In the face of the broader social transformations, education and teachers of Portuguese Language are affected. Thus it appears demands of reforms of teaching that reflect changes in the curriculum, in the teaching practices and also in the formation of new profiles of readers and writers. It occurs due to the unsatisfactory results students have presented in the external evaluations. This research aims at describing and discussing how Portuguese Language teachers understand initial and continuous training courses and how they are effective in teaching practices mobilized daily in the classroom, in an inter-transdisciplinary, critical and multicultural perspective. It is a qualitative-interpretative research and data were collected with the use of an online questionnaire with objective and subjective questions. The corpus of analysis consisted of excerpts of information generated in the questionnaire. The results point out it is essential to reinvent the Letters curricula. It is necessary in order to foster in the process of teacher training events and new practices of literacy as a potential to enhance training for the recognition of linguistic-discursive diversity and the development of practices that problematize the world, the school and the classroom complexity, especially through significant public policies.

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Author Biography

Leandra Ines Seganfredo Santos, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1994), mestrado em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso (2005), doutorado em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada) pela UNESP (Rio Preto) e Pós doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (PUCSP). É professora concursada na Universidade do Estado de Mato Grosso (Professor Adjunto nível 6); Possui experiência nas áreas de metodologias de ensino de Pedagogia e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de línguas, interdisciplinaridade, ensino-aprendizagem de línguas em diferentes idades e multiletramentos. É líder do GEPLIAS/CNPq (Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada e Sociolinguística). É membro do CEPEL – Centro de Estudos e Pesquisas em Linguagem e do CELIN – Centro de Língua(gens). Professora permanente dos Programas de pós-graduação stricto sensu, Mestrado Acadêmico em Letras e Mestrado Profissional em Rede (PROFLETRAS), na UNEMAT; Coordena o Programa de Metrado Acadêmico em Letras. É editora da Revista Norte@mentos e membro do Conselho Editorial da Revista Brasileira de Linguística Aplicada, da Eventos Pedagógicos, Revista Educação, Cultura e Sociedade e da Acta Semiótica.

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Published

2020-09-09

How to Cite

SANTOS, L. I. S. From the real to desirable: Portuguese Language teachers’ practices and training. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3683128, 2020. DOI: 10.14244/198271993683. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3683. Acesso em: 3 jul. 2024.

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