Public policies of teacher training for basic education: study on education by EaD

Authors

  • Gracieda dos Santos Araújo Universidade Federal do Tocantins - UFT.

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993664

Keywords:

Teacher training, EAD, Educational reforms.

Abstract

This article aims to discuss the policies of teacher education of Basic Education in Brazil, with emphasis on the modality of teaching by Distance Education - Distance Education, reflecting on the teaching offered by private Higher Education Institutions - HEI, and its implications for the training of working-class children in the city and in the countryside. The discussion revolves around the current political conjuncture of the country, bringing to the debate the limits and challenges that government actions, carried out from 2016, represent to public education. The methodology used consists of a literature review. As a reference, we are based on theorists such as: Duarte (2010, 2004), Martins (2010), Saviani (1995, 2009 and 2011), among others, as well as data from the National Literacy Assessment - ANA (2016) and the Union of Maintainers of Higher Education - SEMESP (2015). In the context of societies organized from the capitalist mode of production, teacher education occurs through the development of public policies derived from neoliberal policies, influenced by the demands of the market and its training requirements. All this through meaningless pedagogical practices that can, in fact, favor an education capable of contributing to the overcoming of class society.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gracieda dos Santos Araújo, Universidade Federal do Tocantins - UFT.

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar; Mestre em Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe pela Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” (UNESP), SP, Brasil; Especialista em Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial do Semiárido Brasileiro pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), BA, Brasil; Especialista em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb), BA, Brasil, e em Educação Ambiental para a Sustentabilidade pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), BA, Brasil; Graduada em Pedagogia (Uneb), BA, Brasil. Atua como professora do Curso de Ciências Sociais da Universidade Federal do Tocantins - UFT, Campus de Tocantinópolis.

References

BRASIL, Presidência da República, Ministério da Educação: Secretaria Executiva e Secretaria Executiva Adjunta. Conferência Nacional de Educação 2010 – Conae – Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação – Documento de Referência, Brasília, MEC, 2009.

BRASIL. MEC. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (Inep). Censo da Educação Superior: Sinopse Estatística – 2016. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/sinopse/default.asp Acesso: 05 de abril 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Sistema de Avaliação da Educação Básica. Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA)– Edição 2016. Brasília: INEP, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2017-pdf/75181-resultados-ana-2016-pdf/file Acesso: 26 de fev 2017.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender” Crítica as aproximações neoliberais e pós-modernas da teoria vigostskiana. 3ª Ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2004.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (orgs.); apoio técnico MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Identidade da Pedagoga e Identidade do Pedagogo. In: BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino; Cordeiro, Ana Paula; MILANEZ, Simone Ghedini Costa (orgs.). Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

MARTINS, Lígia Márcia; CARVALHO, Bruna; DANGIÓ, Meire Cristina Santos. O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 22, Número 2, mai./ago. 2018: 337-346. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/pee/v22n2/2175-3539-pee-22-02-337.pdf. Acesso em: 27 de dez 2019.

MARTINS, Lígia Márcia. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (orgs.); apoio técnico MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesq., São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2017. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/ep/v43n1/1517-9702-ep-43-1-0015.pdf. Acesso em: 09 de set 2018.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica - V.9, N.1 jan/jun.2011; pp.07-19.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40, jan./abr. 2009.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Critica: Primeiras Aproximações. Campinas: Cortez e Autores Associados, 1995.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. A Formação Humana na Perspectiva Histórico-Ontológica. In: SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Pedagogia Histórico-Crítica e Luta de Classes na Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SILVA JÚNIOR, João dos Reis. The new brazilian university: a busca por resultados comercializáveis: para quem? 1.ed. – Bauru: Canal 6, 2017.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à lava jato. Rio de Janeiro: Editora LEYA, 2017.

Published

2020-05-19

How to Cite

ARAÚJO, G. dos S. Public policies of teacher training for basic education: study on education by EaD. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3664092, 2020. DOI: 10.14244/198271993664. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3664. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-09-04
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-01-28
##plugins.generic.dates.published## 2020-05-19