The interpretant signs produced in mathematical modelling activities

Authors

  • Thiago Fernando Mendes Universidade Estadual de Londrina
  • Lourdes Maria Werle de Almeida Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993504

Keywords:

Mathematics education, Mathematical modeling, Peircean semiotics.

Abstract

In this paper we investigate the interpretant signs production during mathematical modelling activities development. The theoretical framework is based on the relationship between mathematical modelling and some elements of the semiotics structured by Charles Sanders Peirce, more specifically in his interpretant theory. This theoretical framework is associated with an empirical research in which modelling activities are developed by students of a Degree in Mathematics in a differential and integral calculus subject. The analysis of the activities follows qualitative research directions and leads us to infer that the students produced different interpretant signs when they developed mathematical modelling activities. In the warm up activity development it was possible to identify immediate interpretant signs, while during the follow up activities the students produced dynamic interpretants and some final interpretants for the extreme function values. In general, the interpretant signs give evidence of how the derivative was being used by the students to decide on the existence of maximum or minimum values of a function obtained when they developed mathematical modeling activities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thiago Fernando Mendes, Universidade Estadual de Londrina

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática

Lourdes Maria Werle de Almeida, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Engenharia de Produção.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da UEL.

References

ALMEIDA, L. M. W. Um olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análise. Zetetiké. FE-Unicamp, v. 18, número temático, p. 387-414, 2010.

ALMEIDA, L. M. W. Considerations on the use of mathematics in modeling activities. ZDM, v. 50, p. 19-30, 2018.

ALMEIDA, L. M. W.; BRITO, D. S. Atividades de Modelagem Matemática: que sentido os alunos podem lhe atribuir?. Ciência e Educação (UNESP), 11, 1-16, 2005.

ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P. A Ação dos Signos e o Conhecimento dos Alunos em Atividades de Modelagem Matemática. Boletim de Educação Matemática, v. 31, n. 57, p. 202-219, abr., 2017.

ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. A. P.; VERONEZ, M. R. D. Sobre a geração e interpretação de signos em atividades de modelagem matemática. In: VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - VI SIPEM, 2015, Pirenópolis. Anais do VI SIPEM. Rio de Janeiro: SBEM, 2015. v. 1. p. 1-12.

ÄRLEBÄCK, J.; DOERR, H. Moving beyond a single modelling activity. In: Mathematical Modelling in Education Research and Practice. Springer International Publishing, p. 293-303, 2015.

ÄRLEBÄCK, J.; DOERR, H. Students’ interpretations and reasoning about phenomena with negative rates of change throughout a model development sequence. ZDM, v. 50, n. 1-2, p. 187-200, 2018.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. New York: Pearson Education, 2003.

CARREIRA, S.; BAIOA, A. M. Mathematical modelling with hands-on experimental tasks: On the student’s sense of credibility. ZDM, v. 50, n. 1-2, p. 201-215, 2018.

DRIGO, M. O. Comunicação e cognição: semiose na mente humana. In: Comunicação e cognição: semiose na mente humana. Sulinas, 2007.

LESH, R.; CRAMER, K.; DOERR, H.; POST, T.; ZAWOJEWSKI, J. Model Development Sequences. In: Richard Lesh & Helen Doerr, (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Mahwah: Erlbaum, 2003.

NÖTH, W. Panorama da Semiótica: de Platão a Peirce. São Paulo: Annablume, 2008.

PEIRCE, C. S. Semiótica e filosofia. Editora Cultrix, 1972.

PEIRCE, C. S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Thomson Learning, 2012.

Published

2020-03-03

How to Cite

MENDES, T. F.; ALMEIDA, L. M. W. de. The interpretant signs produced in mathematical modelling activities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3504064, 2020. DOI: 10.14244/198271993504. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3504. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-06-14
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-07-28
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03

Most read articles by the same author(s)