Cinema and Education: the Project Moving Images and spaces of otherness
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993475Keywords:
Otherness, Cinema and education, Basic education, Work of education.Abstract
In this article we propose to discuss the educational work with cinema in public schools as a space of creation and otherness. We will focus on the experience of the Project Images in Motion, which began in 2011. The project performs a film work in public schools and works in schools and culture points in some municipalities in the state of Rio de Janeiro and the state of Minas Gerais, Brazil. We investigated the educational work with cinema, in the space of the public school, from the experience of three schools participating in this project, all located in the city of Rio de Janeiro. This is part of a major research that mapped the information available on the digital platform of the project about its history and actions and interviewed eight workers involved in the project in these three schools. The theoretical reference of the research is anchored in concepts such as cinema and education, creative activity, otherness, learning, experience and childhood and dialogues with fundamental authors - especially Alain Bergala, for whom the school should be a space of appropriation and enjoyment of cinema as art. Focusing on the experience with cinema as a space of otherness, we emphasize that when teachers, filmmakers and/or other Basic Education workers work in partnership, experimenting with cinema together with the students inside and outside the school, many learnings seem to be mobilized in all those involved in the project, changing subjectivities and building knowledge together.
Metrics
References
AGAMBEM, Giorgio. Infância e história. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2001.
AGAMBEM, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
ARENDT, Hannah. A condição humana (1ª ed. 1958 ed.). Lisboa: Relógio D'Água, 2001.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades/34, 2005.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Obras Escolhidas I: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo, Brasiliense, 2012, p. 231-240.
BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.
FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de Educação Básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
FRESQUET, Adriana; NANCHERY, Clarissa. Abecedário de cinema com Alain Bergala. Rio de Janeiro: CINEAD/LECAV/FE-UFRJ, 2012. DVD. 36’, cor.
GOMES. Elisabete X.; GONÇALVES, Teresa N.R. Trabalho da educação: Acção humana, não-produtividade e comunidade. Interacções, v. 11, n. 37, 2015.
KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: ______. (org.) Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004, p. 51-68.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, 2002.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011.
LARROSA, Jorge. Por amor à infância e por amor ao mundo. Transcrito e traduzido por Raquel Ribeiro Santos. Revista Imaginar. n. 56, p. 39-45, 2013.
MACEDO Elizabeth. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, Alice Casimiro; ALBA, Alícia de (Orgs.). Diálogo curricular entre Brasil e México. Rio de Janeiro: Eduerj, 2014, p. 83-101.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Autêntica, 2013.
MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. 1ª ed.- Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de pesquisa, v. 40, n. 140, p. 587-604, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-03-08
##plugins.generic.dates.published## 2020-05-13