Orality practices in literacy: a reading of the material of the National Pact for Literacy in the Right Age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993400

Keywords:

Orality, Literacy.

Abstract

This work sought to analyze the orality concept that underlies the teacher education program "National Pact for Literacy in the Right Age". We investigate in three notebooks of the 3rd year of elementary school (old 2nd grade) how the theme is treated in the didactic sequences and projects shared in the documents. We use as theoretical presuppositions a discursive conception of language, derived from Sociodiscursive Interacionism (BRONCKART, 2006; SCHNEUWLY, DOLZ, 2004) in which the learning of the textual genres is necessary for human development. We use the perspectives of literacies, in which orality and writing are integrated and not dichotomous (MARCUSCHI, 2001; ROJO, 2001; SCHNEUWLY, 2006). By choosing documentary research, we have selected books 1, 2 and 8 because they are the who are most concerned with the topic of orality. The data reveal that the material argues that the literacy cycle must be anchored in literacy studies and in the perspective of textual genres; as a consequence, oral and written practices should be integrated into school activities into a social language bias. In the three notebooks, there is a focus for the axes of orality teaching (oral production, listening, linguistic analysis and speech/writing relations), which demonstrates that the training program highlights didactic issues in the orality axis. These analyzes allow us to infer that the projects and sequences of the section "Sharing" appropriates the assumptions of the document, which indicates a positive possibility of change for Portuguese language teaching in the first years of schooling.

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Author Biographies

Pilar Silveira Mattos, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras (UFJF), especialista em Educação no Ensino Fundamental (UFJF), especialista em Gramática: Reflexão e Ensino (UFMG) e mestranda em Educação (UFJF). Atua nas redes estadual de ensino na cidade de Juiz de Fora.  Desenvolve pesquisa na área de oralidade no ensino de língua materna e formação de professores.

Tânia Guedes Magalhães, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Letras (UFJF), Mestrado em Letras - Linguística (UFJF) e Doutorado em Letras - Estudos Linguísticos (UFF). Professora da Universidade Federal de Juiz de Fora, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha "Linguagem, conhecimento e formação de professores". É líder do Grupo de pesquisa "Linguagem, Ensino e Práticas sociais" e integrante do Grupo "Interação, Sociedade e Educação", ambos vinculados ao Núcleo FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino, da Faculdade de Educação da UFJF. É pesquisadora do Grupo Linguagem e Educação (UEL), sob coordenação da Profa. Dra Vera Cristovão. Desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: Linguística Aplicada, Ensino de Língua Portuguesa e Formação de professores.

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Published

2020-07-27

How to Cite

MATTOS, P. S.; MAGALHÃES, T. G. Orality practices in literacy: a reading of the material of the National Pact for Literacy in the Right Age. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3400102, 2020. DOI: 10.14244/198271993400. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3400. Acesso em: 22 jul. 2024.

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