Auguste Comte and the bourgeois educational project

Authors

  • Ana Paula Aires Rodrigues Universidade Estadual de Maringá-UEM
  • Daniela Azarias Ferreira da Silva Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Marco Antônio de Oliveira Gomes Universidade Estadual de Maringá-UEM
  • Maria Cristina Gomes Machado Universidade Estadual de Maringá-UEM

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993382

Keywords:

Positivism, Education.

Abstract

The theoretical framework elaborated by Auguste Comte presents a fundamentally pedagogical nature, since it presupposes the “regeneration” of humanity. Therefore, the purpose of this article is to present an analysis of the Comte an understanding of modern society, as well as the postulates that substantiated positivism in the face of a scenario marked by profound transformations and social convulsions. To reach the proposed objectives, an initial approach is contextualized based on the political, social and economic scenario of Europe in the first half of the nineteenth century. Subsequently, the author's conservative proposals are presented, which sought a rational and scientific solution to the problems of society. The pedagogical project of Comte was approached, which assigns to women and the family a prominent role in the new order that it advocates, and finally, the Comtean model of education. The methodology adopted is based on a historical research based on historical and dialectical materialism, which comprehend society from the real conditions of human existence, starting from the concrete to the abstract or, in other words, from the reality to the field of ideas. The historical analysis leads us to conclude that, as a whole, the comtean production sought to point out the social need of a systematic positive education, with the purpose to educate the individual as a citizen aware of his role in the society, in order to reach the progress, within the limits of the established social order.

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Author Biographies

Ana Paula Aires Rodrigues, Universidade Estadual de Maringá-UEM

Discente de mestrado acadêmico, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de História e Historiografia da educação. É integrante do Grupo de Pesquisa sobre Política, Religião e Educação na modernidade. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá-UEM (2017). Atua como Pedagoga na Universidade Estadual de Maringá.

Daniela Azarias Ferreira da Silva, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Discente de mestrado acadêmico e bolsista do Programa de Demanda Social - DS/CAPES no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de História e Historiografia da educação. É integrante do Grupo de Pesquisas e Estudos em História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares-GEPHEIINSE. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá-UEM (2016).

Marco Antônio de Oliveira Gomes, Universidade Estadual de Maringá-UEM

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp-2008). Professor adjunto na Universidade Estadual de Maringá, lotado no Departamento de Fundamentos da Educação, membro do corpo docente e Coordenador Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá.

Maria Cristina Gomes Machado, Universidade Estadual de Maringá-UEM

Doutora em Filosofia e História da Educação (1999), pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Professora titular na Universidade Estadual de Maringá-UEM, lotada no Departamento de Fundamentos da Educação.  Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação-UEM. É líder do Grupo de Pesquisas e Estudos em História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares-GEPHEIINSE.

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Published

2020-06-26

How to Cite

RODRIGUES, A. P. A.; SILVA, D. A. F. da; GOMES, M. A. de O.; MACHADO, M. C. G. Auguste Comte and the bourgeois educational project. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3382097, 2020. DOI: 10.14244/198271993382. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3382. Acesso em: 22 jul. 2024.

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