Entomology in the school: what do students think about insects and how to use them as a didactic resource?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993300

Keywords:

Active methodologies, Didactic resource, Insects in elementary school, Science teaching.

Abstract

Insects represent a relevant didactic resource to work with artistic skills, concepts, attitudes and values in the Science teaching because they are diversified in forms and colors, and because they have different life styles. However, there are relatively few reports of experience with evidence of their importance as a didactic resource. In this sense, our main aims were to describe and analyze: (1) the perceptions of seventh-year elementary school students of a public school in Uberlândia-MG, Brazil, about insects; and (2) a didactic sequence in which insects are used to work concepts, artistic skills, attitudes and values, such as respect for life. In 2018, we applied and analyzed 47 questionnaires with five questions about insects; and after we prepared a didactic sequence to stimulate student’s learning through strategies such as reading, dictionary use, research, expository lecture, and drawing. We noticed that most students knew at least one insect, although they had little information on insects’ scientific and ecological importance. We also noticed from the reports, participation, and evaluation of the students that the didactic sequence was useful on several competencies abovementioned, suggesting that the use of different types of strategies can stimulate students to become interested and participate actively in the classes. Therefore, insects represent an excellent didactic resource to work conceptual, procedural and attitudinal concepts in Science teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno de Sousa-Lopes, Universidade de São Paulo

Bruno é biólogo, mestre e doutorando em Entomologia e tem se dedicado ao estudo das interações inseto-planta no Cerrado e investigado como os insetos podem ser utilizados como recurso didático para facilitar o ensino de ciências e biologia na Educação Básica.

Nayane Alves da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Nayane é graduanda em Ciências Biológicas e tem se dedicado ao estudo das interações inseto-planta no Cerrado e investigado como os insetos podem ser utilizados como recurso didático para facilitar o ensino de ciências e biologia na Educação Básica. Sobre os insetos na educação básica, possui resumos publicados em congressos regionais e nacionais.

References

ALMEIDA-NETO, José Rodrigues; COSTA-NETO, Eraldo Medeiros; SILVA, Paulo Roberto Ramalho; BARROS, Roseli Faria Melo. Percepções sobre os insetos em duas comunidades rurais da Serra do Passa-Tempo, Nordeste do Brasil. Revista Espacios, v. 36, n. 11, 2015.

BRAGA; Ima Aparecida; VALLE, Denise. Aedes aegypti: histórico do controle no Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 16, n. 2, 113-118, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. BNCC: Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: fev. 2018.

CARRECK Norman; WILLIAMS Ingrid. The economic value of bees in the UK. Bee World, v. 79, n. 3, p.115-23, 1998.

COSTA, Marco Antonio Ferreira; COSTA, Maria Fátima Barrozo.; LIMA, Maria Conceição Almeida Barbosa.; LEITE, Sidnei Quezada Meireles. O desenho como estratégia pedagógica no ensino de ciências: o caso da biossegurança. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 1, 2006.

COSTA-NETO, Eraldo Medeiros. Manual de etnoentomología. Zaragoza: Manuales & Tesis SEA, 2002.

COSTA-NETO, Eraldo Medeiros; CARVALHO, Paula Dib de. Percepção dos insetos pelos graduandos da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil. Acta Scientiarum, v. 22, n. 2, p. 423-428, 2000.

COSTA-NETO, Eraldo Medeiros; RODRIGUES, Rosalina Maria Fatima Ribeiro. As formigas (Insecta: Hymenoptera) na concepção dos moradores de Pedra Branca, Santa Terezinha, estado da Bahia, Brasil. Boletín Sociedad Entomológica Aragonesa, n. 37, 353-364, 2005.

DICKE, Marcel. Insects in western art. American Entomologist, v. 46, 228-236, 2000.

DICKE, Marcel. From Venice to Fabre: insects in western art. Proceedings of the Netherlands Entomological Society, v. 15, 9-14, 2004.

GALLO, Domingos; NAKANO, Octavio; NETO, Sinval Silveira; CARVALHO, Ricardo Pereira Lima; BAPTISTA, Gilberto Casadei; BERTI-FIHO, Evoneo; PARRA, José Roberto Postali; ZUCCHI, Roberto Antonio; ALVES, Sérgio Batista; VENDRAMIM, José Djair; MARCHINI, Luis Carlos; LOPES, João Roberto Spotti.; OMOTO, Celso. Entomologia Agrícola. Piracicaba: FEALQ, 2002. 920 p.

GOULD, James L.; GOULD, Carol Grant. The honey bee. Scientific American Library, New York, 1988.

GRIMALDI, David; ENGEL, Michael S. Evolution of the insects. New York: Cambridge University Press, 2005. 755p.

GULLAN, Penny J.; CRANSTON, Peter S. The insects: an outline of entomology. 4 ed. Oxford: Willey Blackwell, 2010.

HICKMAN, Cleveland P. Junior; ROBERTS, Larry S.; LARSON, Allan. Princípios Integrados de Zoologia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

LENKO, Karol; PAPAVERO, Nelson. Insetos no Folclore. São Paulo: Secretaria de Cultura, Ciência e Tecnologia do Estado de São Paulo, 1979. 518p.

LOZOYA, Xavier; BERNAL-IBAÑEZ, Sergio. A cien años de la Zoología medica de Jesús Sánchez. México: Instituto de Seguridad y Servicios Sociales de Los Trabajadores Del Estado, 1993.

MACEDO, Indira Maria Estolano; VELOSO, Rodrigo Rossetti; MEDEIROS, Henri Adso Ferreira; PADILHA, Maria Rosário Fátima; FERREIRA, Gêneses Silva Ferreira; SHINOHARA, Neide Kazue Sakugawa. Entomophagy in different food cultures. Revista Geama, v. 3, n. 2, 58-62, 2017.

MACÊDO, Margarete Valverde.; MONTEIRO, Ricardo Ferreira; FLINTE, Vivian; GRENHA, Viviane; GRUZMAN, Eduardo; NESSIMIAN, Jorge Luiz; MASUDA, Hatisaburo. Insetos na Educação Básica. Volume único. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2009.

MACHADO, Elaine Ferreira; MIQUELIN, Awdry Feisser. A construção coletiva de um insetário virtual inspirada na obra de Maria Sibylla Merian (1647-1717) e mediada pelos smartphones e o aplicativo instagram. Revista Tecnológica na Educação, ano 8, n. 14, 2016.

MARTINS, Isabel; OGBORN, Jon; KRESS, Gunther. Explicando uma explicação. Ensaio: Pesquisa e Educação em Ciências, v. 1, n 1, 1-14, 1999.

MATOS, Claudia Helena Cysneiros; OLIVEIRA, Carlos Romero Ferreira; SANTOS, Maria Patrícia França; FERRAZ, Célia Siqueira. Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 9, n. 1, 2009.

PATTERSON, Jessica M.D.; SAMMON, Maura M.D.; GARG, Manish M.D. Dengue, zika and chikungunya: emerging arboviruses in the New world. Western Journal of Emergency Medicine, v. 17, n. 6, 671-679, 2016.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: ARTMED, 1999.

PINHO, Luiz C. Bringing taxonomy to school kids: Aedokritus adotivae sp. n. from Amazon (Diptera: Chironomidae). Zootaxa, v. 4399, n. 4, 586-590, 2018.

PRICE, Peter W.; DENNO, Robert F.; EUBANKS, Micky D.; FINKE, Deborah L.; KAPLAN, Ian. Insect Ecology: behavior, populations and communities. New York: Cambridge University Press, 2011. 764p.

RABAAN, Ali A; BAZZI, Ali M.; AL-AHMED, Shamsah H.; AL-GRAITH, Mohamed H.; AL-TAWFIQ, Jaffar A. Overwiew of zika infection, epidemiology, transmission and control measures. Journal of Infections and Public Health, v. 10, p. 141-149, 2017.

SALLES, Frederico F.; MASSARIOL, Fabiana C.; NASCIMENTO, Jeane M.C.; BOLDRINI, Rafael; RAIMUNDI, Erikcsen A.; ANGELI, Kamila B.; SOUTO, Paula. Ephemeroptera do Brasil, 2004. Disponível em: http://ephemeroptera.com.br/. Acesso em: fev. 2019.

SÁNCHEZ-BAYO, Francisco; WYCKUYS, Kris A.G. Worldwide decline of the entomofauna: a review of its drivers. Biological Conservation, v. 232, 8-27, 2019.

SANTOS, Danielle Caroline de Jesus; SOUTO, Leandro Sousa. Coleção entomológica como ferramenta facilitadora para a aprendizagem de Ciências no ensino fundamental. Scientia Plena, v. 7, n. 5, 2011.

SOUSA-LOPES, Bruno. Sobre o uso de uma coleção entomológica como ferramenta didática no ensino médio noturno e a percepção de fatores que influenciam o baixo rendimento escolar. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 8, 250-260, 2017.

SOUSA-LOPES, Bruno; ALVES-DA-SILVA, Nayane. O saber – Ciências e Biologia. Blog Científico, 2012. Disponível em: http://osaberciencias.blogspot.com/p/ciencia-com-arte.html. Acesso: fev. 2019.

SOUZA, Matheus. Em São Paulo, projeto da USP empresta insetários para escolas públicas. Jornal da USP, 2018. Disponível em: jornal.usp.br/?p=200706. Acesso: fev. 2019.

STORK, Nigel E. How many species of insects and other arthropods are there on earth? Annual Review of Entomology, v. 63, n. 1, 31-45, 2018.

TRINDADE, Oziel S.N; SILVA JÚNIOR, Juvenal C; TEIXEIRA, Paulo M.M. Um estudo das representações sociais de estudantes do ensino médio sobre os insetos. Revista Ensaio, v. 14, n. 3, p. 37-50, 2012.

WARDENSKI, Rosilaine F.; GIANNELLA, Tais R. Insetos no Ensino de Ciências: objetivos, abordagens e estratégias pedagógicas. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017, Florianópolis. ANAIS do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. p. 1-10. 2017.

WEISS, Harry B. The Scarabaeus of the Ancient Egyptians. The American Naturalist, v. 61, n. 675, 353-369, 1927.

WILSON, Edward O. Biophilia: The human bond with other species. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1984. 145p.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998. 224p.

Published

2020-04-13

How to Cite

SOUSA-LOPES, B. de; ALVES DA SILVA, N. Entomology in the school: what do students think about insects and how to use them as a didactic resource?. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3300078, 2020. DOI: 10.14244/198271993300. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3300. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-02-25
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-07-15
##plugins.generic.dates.published## 2020-04-13