English teaching and disability: the Brazilian scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993280

Keywords:

Applied linguistics, Special education, English teaching.

Abstract

Based on the historical-dialectical-cultural materialism, the article aims to present an analysis of the Brazilian scientific production about the teaching of English to students with disabilities in Brazil. The article focuses on the dissertations and theses from graduate programs in Education and Literature/Linguistics between 2000 and 2016 in the whole country. From data drawn from the Sucupira Platform and the websites of the programs of the areas, a survey of all the works was conducted and 46,256 works were cataloged. Out of all the results, 20 dissertations and 3 theses had the focus sought. The 20 works that were available were analyzed. In terms of contexts, results show that there is great evidence of the concentration of graduate programs in the Southeast and South of the country, highlighting the need to promote postgraduate programs in the other regions of the country. The analyzes of the works indicate: lack of the theoretical backgrounds to support the researches; a contradiction between the concept of education and disabilities; an indication of the teacher as incapable of teaching; the perception of segregation as the best option for students with disabilities; and the need of examples of activities that may be adapted by teacher when teaching students with disabilities.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BUENO, J. G. S. Políticas de Escolarização de alunos com deficiência. In: MELETTI, S. M. F.; BUENO, J. G. S. Políticas Públicas, escolarização de alunos com deficiência e a pesquisa educacional. Araraquara, SP: Junqueira&Marin, 2013.

EAGLETON, T. Marxismo e crítica literária. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ENGELS, F. Anti-Dühring: a revolução da ciência segundo o senhor Eugen Dühring. São Paulo: Boitempo, 2015.

HELLER, A. O cotidiano e a História. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

INSTITUTO Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo demográfico 2010: características gerais da população. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

JORDÃO, C. M. ILA-ILF-ILE-ILG: quem dá conta? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 14, n. 1, p. 13-40, 2014.

KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em Linguística Aplicada: problematizações. In: MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

LIMA, D. C. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona: uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

MARTINS, J. S. A sociedade vista do abismo: novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

MARX, K. O Capital (Livro I). São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. Cultura, arte e literatura. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes. Feuerbach, B. Bauer e Stiner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. São Paulo: Boitempo, 2015.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS, I. Para além do Capital: rumo a uma teoria da transição. 1. ed. revista. São Paulo: Boitempo, 2011.

MÉSZÁROS, I. A Teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2016.

MOITA LOPES, L. P da. Introdução. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006a.

MOITA LOPES, L. P da. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006b.

MOITA LOPES, L. P da. Introdução. Fotografias da Linguística Aplicada brasileira na modernidade recente: contextos escolares. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Linguística aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SEIDHOFER, B. Closing a conceptual gap: the case for a description of English as a lingua franca. International Journal of Applied Linguistics, Oslo, v. 11, n. 2, p. 133-158, 2001.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas V: Fundamentos de Defectología. Madrid, 1997.

WILLIAMS, R. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

WILLIAMS, R. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.

WILLIAMS, R. Cultura e materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

WILLIAMS, R. A Produção Social da Escrita. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

WILLIAMS, R. Recursos da Esperança: cultura, democracia, socialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2015.

Published

2020-03-03

How to Cite

CABRAL, V. N. de; MELETTI, S. M. F. English teaching and disability: the Brazilian scientific production. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3280061, 2020. DOI: 10.14244/198271993280. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3280. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-02-12
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-11-06
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03