Art and aesthetics in education: an account of the experience of sensitive education

Authors

  • Júlia Graciela de Souza Universidade Regional de Blumenau (FURB) http://orcid.org/0000-0002-5125-9122
  • Mariana Lopes Junqueira Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Carla Carvalho Universidade Regional de Blumenau (FURB)

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993246

Keywords:

Sensitive education, Aesthetics, Senses.

Abstract

This report emerges from the experience of a thematic seminar developed in the discipline of Art and Aesthetics in Education of the Graduate Program in Education, Master’s in Education of the Regional University of Blumenau/Santa Catarina, Brazil. The proposal elaborated as part of the activities of the curricular component of the discipline was organized by the academics and guided by the professor who teaches the discipline. The purpose of the seminar was to awaken the senses and to reflect on the role of the teacher as a provocateur of the senses. The seminar was attended by 17 students, who are also teachers from different areas, enrolled in the discipline of Art and Aesthetics in Education. The activities had as theoretical basis Duarte Júnior (2000) and happened in five moments: the anesthesia in which we live: critical analysis of the daily life; reconnecting nature; concealing the sight and awakening the touch; awakening the sensitive; and reflections. The experience promoted by the thematic seminar contributed significantly to the reflection on the current life, and how numb we are, to the (re)discovery of the senses and the sensitive education. As the academics who participated in the seminar are also teachers, they were provoked by the mediators to promote moments of sensitive education with their students. In view of this, we expect a resonance of the proposed activities beyond the moment of the seminar.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlia Graciela de Souza, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Especialista em Nutrição Materno Infantil pela AVM Educacional. Graduada em Nutrição pela Faculdade Metropolitana de Blumenau (FAMEBLU). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Superior - GEPES/FURB.

Mariana Lopes Junqueira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Especialista em Educação Musical pela Associação Catarinense de Ensino. Graduada em Artes com Licenciatura em Música pela FURB. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Musical. Integrante dos Grupos de Pesquisa Arte e Estética na Educação e Música e Educação.

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí. Graduada em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na FURB. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação.

References

ALVES, Rubem. A transformação pelo fogo. In: ZANDONÁ, Adriano. Conquistando a liberdade interior: curar as raízes da própria história. São Paulo, Planeta: 2015. Não paginado.

ALVES, Rubem. O fogo que nos transforma. 2015. Disponível em: https://www.ippb.org.br/textos/revista-online/convidados/o-fogo-que-nos-transforma. Acesso em: 20 nov. 2018.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Amar se aprende amando: poesia de convívio e humor. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

BUONAROTTI, Tales. Café, o poema do café. 2017. Disponível em: http://www.mexidodeideias.com.br/cultura/poema-do-cafe/. Acesso em: 10 dez. 2018.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 234 f. Tese (Doutorado) - Curso de Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. Sala de aula? Genealogia? Definições para iniciar o percurso. In: DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de pensar. São Paulo: Moderna, 2003. Cap. 1. p. 29-46.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LEÃO, Sônia Carneiro. Um poeta no pomar. Ilustrações Walther Moreira Santos. Recife: CEPE, 2015.

MEIRA, Marly Ribeiro. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.

URIARTE, Mônica Zewe et al. Mediação cultural: função de mestre explicador ou ação de mestre emancipador? In: NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla. (orgs.). Mediação cultural, formação de leitores & educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 37-51.

Published

2020-09-12

How to Cite

SOUZA, J. G. de; JUNQUEIRA, M. L.; CARVALHO, C. Art and aesthetics in education: an account of the experience of sensitive education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3246130, 2020. DOI: 10.14244/198271993246. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3246. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-01-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-05-16
##plugins.generic.dates.published## 2020-09-12