The concept about formation on the (auto)biographical research: the complexity as emerging paradigm and the (auto)biographical method as a synthesis

Authors

  • Júlia Guimarães Neves Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. http://orcid.org/0000-0002-7548-1668
  • Filipi Vieira Amorim Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica - NESEF Extremo Sul, e Pesquisador do Grupo de Estudos em Filosofias Emergentes - GEFE/FURG https://orcid.org/0000-0003-3837-3171
  • Lourdes Maria Bragagnolo Frison Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa da Aprendizagem Autorregulada. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. http://orcid.org/0000-0001-6671-5808

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993129

Keywords:

(Auto)biographical method, Human formation. Complexity.

Abstract

In this paper, proposes a reflection about the research (auto)biographical fundamentals and its possible contributions to human formation. As a starting point, is claimed the revision of the dominant paradigm in the name for another understanding about the subject of education. The discussion is directed to the recognition of the complexity, before denied, as an intrinsic element to human life. Then, the (auto)biographical investigation cannot dispense the notion of subject immersed in the complexity that accompanies the temporality and historicity of the human race. In methodological terms, it is a theoretical essay that seeks to reinvigorate the perennial conceptual discussions from the field of educational foundations, offering movements and reflections on the (auto)biographical research immersed in epistemological questions of the field in thesis. With this, it extends the understanding horizon of the existentiality of the subject, a multiple lateralities creature: physical, sensitive, emotions, actions, affectivities, conscious attention, cognition and imagination. And it presents, finally, the (auto)biographical Method as synthesis of a concept of Formation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Júlia Guimarães Neves, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL.

Licenciada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL.

Filipi Vieira Amorim, Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica - NESEF Extremo Sul, e Pesquisador do Grupo de Estudos em Filosofias Emergentes - GEFE/FURG

Licenciado em Ciências Biológicas, Pedagogia e Filosofia. Mestre em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC. Doutor em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino de Filosofia e Educação Filosófica - NESEF Extremo Sul, e Pesquisador do Grupo de Estudos em Filosofias Emergentes - GEFE/FURG 

Lourdes Maria Bragagnolo Frison, Professora Associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa da Aprendizagem Autorregulada. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Licenciada em Pedagogia. Mestre e Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa da Aprendizagem Autorregulada. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BARREIRO, Cristhianny Bento (orgs.). A nova aventura (auto)biográfica: Tomo I. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A Nova Aventura (Auto)Biográfica: Tomo II. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque; BASSO, Fabiane Puntel (orgs.). A Nova Aventura (Auto)Biográfica: Tomo III. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; PASSEGGI, Maria da Conceição (orgs.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo I. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.

BERTAUX, Daniel. Narrativa de vida: a pesquisa e seus métodos. São Paulo: Paulus; Natal, RN: EDUFRN, 2010.

CALLONI, Humberto. A educação e seus impasses: um olhar a partir da noção de pós-modernidade. In: LAMPERT, Ernâni (org.). Pós-modernidade e conhecimento: educação, sociedade, ambiente e comportamento humano. Porto Alegre: Sulina, 2005.

COMENIUS, Iohannis Amos. Didáctica magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Construção e transmissão da experiência nos processos de aprendizagem e de formação. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BARREIRO, Cristhianny Bento (orgs.). A nova aventura (auto)biográfica: Tomo I. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016.

DUARTE, Rodrigo. Arte e modernidade. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 14, n. 1-3, p. 10-13, 1994. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98931994000100003 Acesso em: 01 Out. 2018.

FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal, RN: EDUFRN, 2014.

FLICKINGER, Hans-Georg. Fontes de conflito na pedagogia contemporânea. In: MÜHL, Eldon Henrique; GOMES, Luiz Roberto; ZUIN, Antonio Álvaro Soares (orgs.). Teoria crítica, filosofia e educação: homenagem a Pedro L. Goergen. Passo Fundo: Editora da Universidade de Passo Fundo; Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GOERGEN, Pedro. Pós-modernidade, ética e educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

GOERGEN, Pedro. Ciência, ética e sociedade. In: BOMBASSARO, Luiz Carlos; DALBOSCO, Claudio Almir; HERMANN, Nadja (orgs.). Percursos hermenêuticos e políticos: homenagem a Hans-Georg Flickinger. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo; Porto Alegre: Ed. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; Caxias do Sul: Ed. Universidade de Caxias do Sul, 2014.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2006.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. São Paulo: Tempo Brasileiro, 2002.

HERMANN, Nadja. Ética & Educação: outra sensibilidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago. 1976.

JOSSO, Marie-Christine. As histórias de vida como territórios simbólicos nos quais se exploram e se descobrem formas e sentidos múltiplos de uma existencialidade evolutiva singular-plural. In: PASSEGGI, Maria da Conceição (org.). Tendências da pesquisa (auto)biográfica. Natal, RN: EUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. Processo autobiográfico do conhecimento da identidade singular-plural e o conhecimento da epistemologia existencial. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; BARREIRO, Cristhianny Bento (orgs.). A nova aventura (auto)biográfica: Tomo I. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MORIN, Edgar. Ciência, democracia, civismo e ética. In: PENA-VEGA, Alfredo; ALMEIDA, Cleide R. S. de; PETRAGLIA, Izabel (orgs.). Edgar Morin: ética, cultura e educação. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, Edgar. Meu caminho: entrevistas com Djénane Kareh Tager. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar. O método V: A humanidade da humanidade: a identidade humana. Porto Alegre: Sulina, 2012.

NEVES, Júlia Guimarães. O sujeito da educação: possibilidades formativas da racionalidade (auto)biográfica. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

NÓVOA, António; FINGER, Matthias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição (org.). Tendências da pesquisa (auto)biográfica. Natal, RN: EUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (orgs.) Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo II. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.

PAVIANI, Jayme. Epistemologia prática: ensino e conhecimento científico. Caxias do Sul: Educs, 2013.

PINEAU, Gaston. Produire sa vie: produire sa vie autoformation et autobiographie. Paris: Edilig; Montréal: St Martin, 1983.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida como artes formadoras da existência. In: SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre/Salvador: EDIPUCRS/EDUNEB, 2006.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. v. I. Campinas: Papirus, 1994.

RORTY, Richard. A filosofia e o espelho da natureza. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Da LDB (1996) ao novo PNE (2014-2024): por outra política educacional. Campinas: Autores Associados, 2016.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2020-06-25

How to Cite

NEVES, J. G.; AMORIM, F. V.; FRISON, L. M. B. The concept about formation on the (auto)biographical research: the complexity as emerging paradigm and the (auto)biographical method as a synthesis. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3129095, 2020. DOI: 10.14244/198271993129. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3129. Acesso em: 3 jul. 2024.
##plugins.generic.dates.received## 2018-11-19
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-05-04
##plugins.generic.dates.published## 2020-06-25