The internship as praxis, pedagogy and didactics: what does this relationship consist in?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993096

Keywords:

Internship, Práxis, Pedagogy and Didactics, Teacher training.

Abstract

The focus of this study is the problematization of the supervised internship as praxis and its relationship with Pedagogy and Didactics, as well as its secondation in the Pedagogical Residence Program in the contemporary Brazilian social-political context. This study theoretically assumes that the internship as praxis, reflection and experimentation of planning, teaching and evaluation practices in the basic education network is a subsidy for the professional development and pedagogical training of undergraduate students. In particular, we emphasize that internships are praxis because this is a pedagogical process, a teaching instrument and a seizure of the teaching profession, comprising the principle of knowledge production from a critical reading of reality, and subsidized, above all, by Pedagogy and Didactics.

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Author Biography

Osmar Hélio Alves Araújo, Instituto Federal de Educação (IFCE), Campus Tianguá

Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa) - Instituto de Ciências Humanas - Faculdade de Ciências da Educação (FACED). Mestre em educação, pela Universidade Federal do Ceará (UFC), e doutor em educação, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Integra o grupo de pesquisa cadastrado junto ao CNPq: Formação Docente, História e Política Educacional (GPFOHPE – UFC). Reúne experiência como professor da Educação básica (Educação Infantil ao Ensino Médio), dos diversos cursos de licenciatura, supervisor educacional e professor formador dos professores da educação básica. Atualmente, tem se dedicado a estudos e pesquisas com foco na Pedagogia, Didática, estágio supervisionado, formação de professores; gestão, coordenação e organização pedagógica da escola básica.

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Published

2020-02-01

How to Cite

ARAÚJO, O. H. A. The internship as praxis, pedagogy and didactics: what does this relationship consist in?. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3096048, 2020. DOI: 10.14244/198271993096. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3096. Acesso em: 22 jul. 2024.

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