Cultural Decentralization in the Primary Education of Angola

Authors

  • Marcelino Mendes Curimenha Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993039

Keywords:

Decentering, Culture, Primary school, Angola.

Abstract

This article presents is a theoretical-philosophical analysis on the emergence of the notion of cultural decentering operated with the process of curricular reform in Angolan basic education, in which discourses about culture acquire a certain rupture and resignification. Historically, the path traced in the construction of Angola privileged the invention of a homogeneous culture that sought to eliminate the difference and the different through the ethnic-linguistic unity and the meeting of certain unique characteristics for the great national family. With the arrangements of the educational system followed by the production of knowledge in legal documents, curricula and teachers' manuals, fragments that will serve as objects of analysis, emerges a theoretical conception of discontinuity in thinking culture. Now, the curricular texts seek, in a critical way, to challenge normative thought as cultural truth, proposing other glances in the constitution of the subject and of the society.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelino Mendes Curimenha, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, UNICAMP, Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação e Diferenciações Socioculturais (GEPEDISC). Linha de Pesquisa: Trabalho e Educação. Mestre em Educação pela UFRGS. Licenciado em Filosofia e Graduado em Gestão Financeira pela ULBRA.

References

ANGOLA. Ministério da Educação de Angola (MED). Lei nº 13/01. Lei de Bases do Sistema de Educação (LBSE). Luanda, 2001.

ANGOLA. Constituição da República de Angola (CRA). Assembleia Constituinte, Luanda: 2010.

ANGOLA. Ministério da Educação de Angola (MED). Comissão de Acompanhamento das Ações da Reforma Educativa - CAAR. Ficha Técnica. Luanda, setembro de 2010.

ANGOLA. Instituto Nacional de Investigação e Desenvolvimento da Educação (INIDE). Currículo do Ensino Primário: reforma curricular. Luanda: Editora Moderna. 2013.

BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. p. 27833.

FREYRE, Gilberto. Casa-Grande & Senzala. São Paulo: Global Editora, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre Currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007. 48 p.

GONÇALVES, António Custódio. Identidades e Alteridades Culturais: desafios às solidariedades sociais e aos poderes políticos. Porto: Faculdade de Letras e Centro de Estudos Africanos da Universidade do Porto, 2001.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural da Pós-Modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1992.

HAYEK, Friedrich A. von. Fundamentos da liberdade. Brasília: Universidade de Brasília, 1983.

JORGE, Manuel. Nação, Identidade e Unidade Nacional em Angola. Latitudes, France, n. 28, déc. 2006.

NGULUVE, Alberto. Política Educacional Angolana (1976-2005). Organização, Desenvolvimento e Perspectiva. São Paulo: USP, 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

PORTUGAL. Lei n.º 46/86, de 14 de outubro de 1986. Lei de Bases do Sistema Educativo Que Estabelece o Quadro Geral do Sistema Educativo. Diário da República, Lisboa, I Série, n. 237, p. 3067-3081, 1986.

RTP- NOTÍCIA. Reforma do sistema educativo em Angola. 2004. ONLINE. Disponível em: https://www.rtp.pt/noticias/mundo/reforma-do-sistema-educativo-em-angola_n100386. Acessado no dia 28 de março de 2019.

SCHULTZ, Adilson. Poderemos viver juntos? Revista Tecer, Belo Horizonte, v. 3, n. 5, nov. 2010.

SILVA, Eugenio Adolfo da. Direito a Educação e Educação Para Todos Numa Sociedade em Desenvolvimento (Caso Angola). In: CONGRESSO LUSO-AFROBRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 8, 2004, Coimbra. Anais... Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004.

TOURAINE, Alain. Poderemos Viver Juntos? Iguais e Diferentes. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2020-02-01

How to Cite

CURIMENHA, M. M. Cultural Decentralization in the Primary Education of Angola. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3039046, 2020. DOI: 10.14244/198271993039. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3039. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-09-25
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-04-05
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01