The contributions of reflection and experience experienced in continued teacher training

Authors

  • Marilda Aparecida Behrens Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
  • Tiago Reus Barbosa Fedel Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993009

Keywords:

Continuing education of teachers, Constructs for the teaching performance, Reflection, Teaching.

Abstract

The need to seek meaning for the change of vision of teacher education, aiming to overcome the hermetic courses that still continue to be promoted in educational institutions, led to the development of an exploratory research on what should be part of continuing education process, reconstruction of teaching at different levels of education. The objective of the research was to investigate the contributions necessary to favor the processes of continuous formation in order to subsidize the continuous search for the reconstruction of the teaching action. The problem was investigate the next question: can the experience of the teaching profession and reflection on it be considered as relevant contributions in the ongoing formation of teachers? It is worth mentioning the theoretical framework investigated the studies of researchers such as Imbernón (2001, 2016), Schön (1992, 2000), Nóvoa (1992, 2016), Tardif (2014) and Zeichner (1993, 2008). The main methodological procedure used in exploratory research was the literature review, which included the consultation of bibliographical sources and articles related to the theme. The walk in the research allowed to realize that the experience and the reflection can be understood as the guiding principles relevant for the continuous formation of the teacher. The change in pedagogical practice needs to be reflected and re-signified, especially through peer-to-peer discussion, which can be crucial for the reconstruction of teaching in a critical way. It is concluded that welcoming the process of reflection and appreciation of the lived experience of teachers can be relevant contributions to teacher training in order to seek a relevant and transformative education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marilda Aparecida Behrens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutora em Educação pela PUCSP. Pedagoga pela UFPR. Atua no Mestrado e Doutorado em Educação-PPGE da PR e na Graduação em Pedagogia da PUCPR. Lidera o grupo de pesquisa: Paradigmas Educacionais e Formação de Professores (PEFOP).

 

Tiago Reus Barbosa Fedel, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Possui graduação em Licenciatura Plena em História pelo Centro Universitário Campos de Andrade (2009). Bacharel em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2013). Fez o curso de Filosofia pela Faculdade São Bento do Rio de Janeiro (2003-2005). Especialização em Educação - Carisma e princípios educativos Maristas pela PUCPR (2015).  Atualmente, é mestrando do programa de pós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba/PR na Linha de Pesquisa: Formação pedagógica de professores no paradigma da complexidade numa educação transformadora: cocriação de repositório digital. Pesquisa formação continuada de professores a partir do Paradigma da Complexidade.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BEHRENS, Marilda A. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar. In: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de (Organizadoras). Formação de Professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC, p. 145-158, 2012.

FEIMAN-NEMSER, S. From preparation to practice: designing a continuum to strengthen and sustain teaching. In: ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a reflexão como conceito estruturante na formação docente. Revista educação e sociedade. Campinas, vol. 29, n. 102, p. 535 – 554, maio/agosto. 2008.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª Edição. São Paulo: Atlas, 2002.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado - uma mudança necessária. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez: Brasília, UNESCO, 2000.

NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Ed. Dom Quixote. 1992.

NÓVOA, Antônio. Cinco pontos para qualificar a formação docente. Disponível em:<http://educacaointegral.org.br/reportagens/veja-cinco-pontos-para-qualificar-formacao-docente-segundo-antonio-novoa/>. Em entrevista realizada por Ana Luiza Basílio, em 29/07/2016. Acesso em: jun. 2018.

SCHÖN, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro:Vozes, 2014.

ZEICHNER, Kenneth. Formação reflexiva de professores. Lisboa: Educa, 1993.

ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a reflexão como conceito estruturante na formação docente. Revista Educação e Sociedade. Campinas, vol. 29, n. 102, p. 535 – 554, maio/agosto. 2008.

Published

2020-02-01

How to Cite

BEHRENS, M. A.; FEDEL, T. R. B. The contributions of reflection and experience experienced in continued teacher training. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3009045, 2020. DOI: 10.14244/198271993009. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3009. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-09-14
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-03-31
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01