The development of musical creation - five reflections for the educational practice in music

Authors

  • Rafael Beling Universidade Estadual Paulista "Julho de Mesquita Filho"
  • Silvia Cordeiro Nassif Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992930

Keywords:

Vigotsky, Musical Education.

Abstract

The present work, a part of an already completed Master's thesis, presents an analysis about the process of musical creation, and seek to understand its possible origins and development in the light of historical-cultural psychology. This theoretical research aimed to bring the contributions of this theory to music education, specifically in relation to the issue of creation. In addition to the theoretical discussion, which confronts the ideas of authors from the perspective assumed with common sense and other theoretical approaches on the subject, five methodological reflections are presented—which should not be taken as mandatory procedures to be followed — that we believe can provide directions for an effective creative practice in music teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARBOSA, Maria Flávia Silveira. Um lugar para o ensino de arte no desenvolvimento da criatividade. In: SILVA. L, B.; PADILHA, A. M. L.; VIANA, N. (orgs). A educação na perspectiva do marxismo e da escola de Frankfurt: teoria crítica e humanismo. São Paulo: Livraria da Física, 2015, p. 47-75.

BELING, Rafael Rocha. O desenvolvimento da criação musical à luz da psicologia histórico cultural: contribuições para a educação musical. 2017. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. 1 ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2016.

ELIAS, Norbert. Mozart, sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

MARTINS, Lígia Marcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2 ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PONSO, Caroline; BEYER, Esther. Processos de Criação Musical na Infância: implicações para a Educação Infantil. In: ANAIS DO V SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 2009, Goiânia. Anais... UFG, 2009, p. 402-410.

SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 17. Ed. Campinas, Autores Associados, 2007.

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

SCHROEDER, Silvia C. N. A educação musical na perspectiva da linguagem: revendo concepções e procedimentos. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 21, 44-52, mar. 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação da infância: ensaios psicológicos – Livro para professores. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre, Artmed, 2003.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo I. Madrid: Visor, 1997.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor, 1995.

Published

2020-02-01

How to Cite

BELING, R.; NASSIF, S. C. The development of musical creation - five reflections for the educational practice in music. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2930043, 2020. DOI: 10.14244/198271992930. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2930. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-07-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-05-09
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01