The development of musical creation - five reflections for the educational practice in music
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992930Keywords:
Vigotsky, Musical Education.Abstract
The present work, a part of an already completed Master's thesis, presents an analysis about the process of musical creation, and seek to understand its possible origins and development in the light of historical-cultural psychology. This theoretical research aimed to bring the contributions of this theory to music education, specifically in relation to the issue of creation. In addition to the theoretical discussion, which confronts the ideas of authors from the perspective assumed with common sense and other theoretical approaches on the subject, five methodological reflections are presented—which should not be taken as mandatory procedures to be followed — that we believe can provide directions for an effective creative practice in music teaching.
Metrics
References
BARBOSA, Maria Flávia Silveira. Um lugar para o ensino de arte no desenvolvimento da criatividade. In: SILVA. L, B.; PADILHA, A. M. L.; VIANA, N. (orgs). A educação na perspectiva do marxismo e da escola de Frankfurt: teoria crítica e humanismo. São Paulo: Livraria da Física, 2015, p. 47-75.
BELING, Rafael Rocha. O desenvolvimento da criação musical à luz da psicologia histórico cultural: contribuições para a educação musical. 2017. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. 1 ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2016.
ELIAS, Norbert. Mozart, sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
MARTINS, Lígia Marcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
PENNA, Maura. Música(s) e seu ensino. 2 ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
PONSO, Caroline; BEYER, Esther. Processos de Criação Musical na Infância: implicações para a Educação Infantil. In: ANAIS DO V SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 2009, Goiânia. Anais... UFG, 2009, p. 402-410.
SAVIANI, Demerval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 17. Ed. Campinas, Autores Associados, 2007.
SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Editora UNESP, 2001.
SCHROEDER, Silvia C. N. A educação musical na perspectiva da linguagem: revendo concepções e procedimentos. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 21, 44-52, mar. 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação da infância: ensaios psicológicos – Livro para professores. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre, Artmed, 2003.
VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo I. Madrid: Visor, 1997.
VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001.
VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-05-09
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01