Learning strategies and sociodemographic variables in undergraduate courses

Authors

  • Gisele Fermino Demarque Jeronymo Secretaria Estadual de Educação do Paraná
  • Paula Mariza Zedu Alliprandini Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Educação http://orcid.org/0000-0003-4677-4258

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992911

Keywords:

Cognitive psychology, Learning strategies, Teacher training.

Abstract

This article is based on the Cognitive Psychology /Information Processing Theory, with emphasis on the study of the learning strategies used by university teachers in order to learn. This study is to analyze the frequency which undergraduate professors from a university in the north of Paraná use learning strategies related to sociodemographic variables. A total of 56 teachers participated in the study, being 57.14% female and 42.46% male ones. The data collection was done online using the Google Drive forms. The results showed that most of the teachers use more the Cognitive and Metacognitive Self-Regulation strategies comparing to the ones of Internal Resources Self-regulation and Contextual and Social. That female participants and teachers from the Letras Vernáculas (Portuguese teaching course) department are the most strategic teachers comparing to the one’s. It is important to emphasize the need for undergraduate courses to include in their syllabus some content about learning strategies, in order to provide to the teachers access to new models of teaching how to learn.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gisele Fermino Demarque Jeronymo, Secretaria Estadual de Educação do Paraná

Professor Pedagogo junto a Rede Estadual de Educação do Paraná, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina

Paula Mariza Zedu Alliprandini, Universidade Estadual de Londrina/Departamento de Educação

Pós-Doutora em Psicologia pela Cornell University - USA

Mestre e Doutora pela FFCLRP/USP

Departamento de Educação - àrea Psicologia da Educação

References

ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu; SCHIAVONI, Andreza; MÉLLO, Diene Eire de; SEKITANI, Juliane Tiemi. Estratégias de aprendizagem utilizadas por estudantes na educação a distância: implicações educacionais. Psic. da Ed., São Paulo, 38, 1º sem. de 2014, pp. 5-16.

ALMEIDA, L. S. Facilitar a aprendizagem: ajudar os alunos a aprender e a pensar. Psicologia Escolar e Educacional. Portugal, v. 6, n. 2, p. 155-165, 2002.

ATKINSON, Richard; SHIFFRIN, Richard. The control processes of short memory. California: Stenford University, 1971. (Technical Report, n. 173). Disponível em: <https://suppes-corpus.stanford.edu/techreports/IMSSS_173.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2016.

ÁVILA, Luciana Toaldo Gentilini; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Estratégias de autorregulação de aprendizagem: contribuições para a formação de estudantes de Educação Física. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 70, n. 1, p. 63-78, 2016. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/7 Acesso em: 24 nov. 2016.

BARABÁSI, Tünde. Primary school teachers learning experiences in child-and adulthood and the pedagogical task of teaching to learn. Acta Didactica Napocensia, Cluj-Napoca, v. 6, n. 2, p. 49-60, 2013. Disponível em: <https://eric.ed.gov/?id=EJ1053638>. Acesso em: 20 dez. 2016.

BAETEN, Marlies; DOCHY, Filip; STRUYVEN, Katrien; PARMENTIER, Emmeline; VANDERBRUGGEN, Anne. Student-centred learning environments: an investigation into student teachers’ instructional preferences and approaches to learning. Learning Environments Research, Netherlands, v. 19, n. 1, p. 43-62, Apr. 2016. Disponível em: <http://link.springer.com/article/10.1007/s10984-015-9190-5>. Acesso em: 27 nov. 2016.

BORTOLETTO, Denise. Estratégias de aprendizagem e de regulação emocional de estudantes dos cursos de formação de professores. 2011. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

BORTOLETTO, Denise; BORUCHOVITCH, Evely. Learning strategies and emotional regulation of pedagogy students. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 23, n. 55, p. 235-242, 2013.

BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 401-409, 2014.

BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 361-376, 1999. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.ao?id=18812208>. Acesso em: 10 jul. 2015.

BORUCHOVITCH, Evely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. Psychometric studies of the learning strategies scale for University Students. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 25, n. 60, p. 19-27, 2015. Disponível em: <http://www.journals.usp.br/paideia/article/view/97058/96103>. Acesso em: 11 set. 2016.

CUNHA, Neide de Brito; BORUCHOVITCH, Evely. Percepção e conhecimento de futuros professores sobre seus processos de aprendizagem. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 3, p. 31-56, dez. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072016000300031&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 6 jan. 2017.

DAVIS, Claudia; NUNES, Marina M. R.; NUNES, Cesar A. A.. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cad. Pesqui., São Paulo , v. 35, n. 125, p. 205-230, maio 2005 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742005000200011&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 09 ago. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742005000200011.

DEMBO, Myron H.; SELI, Helena. Motivation and learning strategies for college success: a focus on self-regulated learning. 5. ed. New York: Routledge, 2016.

DEMBO, Myron. Applying educational psychology. 5. ed. New York: Longman, 1994.

EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark T. Manual de psicologia cognitiva. 5. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2007.

FISHER, Robert. Teaching children to think. Oxford: Basil Backwell, 1990.

KORKMAZ, Ozgen; KAYA, Sinan. Adapting online self-regulated learning scale into turkish. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, Eski?ehir, v. 13, n. 1, p. 1302-1308, Jan. 2012. Disponível em: <http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ976929.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2017.

KRAWEC, Jennifer; MONTAGUE, Marjorie. The role of teacher training in cognitive strategy instruction to improve math problem solving. Learning Disabilities Research & Practice, Virgínia, n. 29, p. 126-134, 2014. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ldrp.12034/>. Acesso em: 20 nov. 2016.

LEMOS, Lucas Schumacher. Estratégias de aprendizagem de estudantes de pedagogia: relações com característica demográficas e autopercepção de desempenho. 2016. 73 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

LOPES DA SILVA, Adelina; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; SÁ, Isabel. Aprendizagem autorregulada: Perspectivas psicológicas e educacionais. Porto: Porto Editora, 2004.

MARINI, Janete Aparecida da Silva; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem de alunos brasileiros do Ensino Superior: considerações sobre adaptação, sucesso acadêmico e aprendizagem autorregulada. Revista Eletrônica de Psicologia, Educação e Saúde, [S. l.], v. 1, p. 102-126, 2014.

MONEREO, Carles Font (Coord); CASTELLÓ BADIA, Montserrat; CLARIANA I MUNTADA, Mercè; PALMA MUÑOZ, Montserrat; PÉREZ CABANÍ, M. Lluïsa. Estrategias de enseñanza y aprendizaje: formación del professorado y aplicación em la escuela. Barcelona: Grao, 2007.

OLIVEIRA, Hailton Barreiros de; MORO, Leandro Silva, SANTOS, Patricia Peixoto dos; SILVA, Wellington dos Reis. A Formação Pedagógica de professores na Pós-Graduação Stricto Sensu: Os casos UFU E UFMG. Poiésis Pedagógica, 9 vol. 2, 2012, p. 3–19. Disponível em: https://doi.org/https://doi.org/10.5216/rpp.v9i2.17299

PAVESI, Marilza Aparecida; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Autorregulação da aprendizagem de alunos cursos a distância em função do sexo. Unopar Científica: ciências humanas e educação, Londrina, v. 16, n. 2, p. 100-108, abr. 2015. Disponível em: <http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/ensino/article/viewFile/2893/2830>. Acesso em: 10 fev. 2017.

PAVESI, Marilza Aparecida. Análise da aprendizagem autorregulada de alunos de cursos à distância em função das áreas de conhecimento, faixa etária e sexo. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

PIANCA, Humberto José Cardoso. Estratégias de Aprendizagem utilizadas por professores da Educação Básica da Rede Pública de Ensino do Paraná. 2016. 119 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

PINTRICH, Paul; GROOT, Elizabeth V. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, Arlington, v. 82, n. 1, p. 33-40, 1990. Disponível em: <http://rhartshorne.com/fall-2012/eme6507-rh/cdisturco/eme6507-eportfolio/documents/pintrich%20and%20degroodt%201990.pdf>. Acesso em: 24 dez. 2016.

SANTOS, Osmar José Ximenes. O professor enquanto estudante: suas estratégias de aprendizagem. 2008. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

SANTOS, Osmar José Ximenes; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e aprender a aprender: concepções e conhecimento de professores. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 31, n. 2, p. 284-295, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932011000200007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 6 jun. 2015.

SCHULTZ, Duane P.; SCHULTZ, Sydney Ellen. História da psicologia moderna. 10. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

SCHUNK, Dale H.; ZIMMERMAN, Barry. J. Self-regulation of learning and performance: issues and educational applications. Hillsdale: Erlbaum, 1994.

STERNBERG, Robert J. Psicologia cognitiva. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

VEIGA SIMÃO, Ana Margarida. Aprendizagem estratégica: uma proposta na autorregulação. Lisboa: Ministério da Educação, 2002.

WEINSTEIN, Claire Ellen; ACEE, Taylor W.; JUNG, JaeHak. Self?regulation and learning strategies. New Directions for Teaching and Learning, Medford, v. 2011, n. 126, p. 45-53, 2011.

WEINSTEIN, Clarice Ellen.; MAYER, Richard E. The teaching of learning strategies. Inovation Abstracts, Austin, v. 5, n. 32, Nov. 1983.

ZIMMERMAN, Barry J.; MARTINEZ-PONS, Manuel. Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, Washington, n. 23, p. 614-618, Dec. 1986. Disponível em: <http://aer.sagepub.com/content/23/4/614>. Acesso em: 15 nov. 2015.

Published

2020-01-15

How to Cite

JERONYMO, G. F. D.; ALLIPRANDINI, P. M. Z. Learning strategies and sociodemographic variables in undergraduate courses. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2911024, 2020. DOI: 10.14244/198271992911. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2911. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-07-20
##plugins.generic.dates.accepted## 2018-11-29
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15