Pedagogical support at yearly years from the rotating laboratory model of hybrid teaching

Authors

  • Elisane Ortiz de Tunes Pinto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • Fernando Augusto Treptow Brod Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992849

Keywords:

Hybrid teaching, Pedagogical support, Early years.

Abstract

This paper presents the work developed at Pedagogical Support with students from yearly years at a county school, questioning the learning procedures adopted with the students who need a personalized support. This study intends to reflect about the pedagogical strategies which take in consideration the teaching customization by a learning modality from the Rotating Laboratory Model of Hybrid Teaching, The research contains a qualitative approach, becoming a research action, because the goal of it is to have a collective intervention into the pedagogical practice taken by the researcher and other subjects from the investigation who search for an action changing which will contribute to the advances of student-centered teaching. The analysis of data collected by the questionnaires with open-ended questions with the investigation’s subjects was done using the Collective Subject Discourse method, from Lefèvre & Lefèvre, who showed how important is the reflection into the schooling space and how it is necessary to give the teachers the opportunity of saying and demonstrating about their experience because they, many times, realize the necessity of changing but they need the collective moments which will support the transformation into the pedagogical action. The results point to the importance of a personalized teaching proposal supported by the digital technologies which consider the students since their previous knowledge, respecting their multiple intelligences.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisane Ortiz de Tunes Pinto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Pedagoga, Especialista em Educação, Mestre em Ensino. Coordenadora da coordenadoria de Supervisão Pedagógica no Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul), câmpus Visconde da Graça. Docente da Educação Básica no Colégio Municipal Pelotense.

Fernando Augusto Treptow Brod, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Doutor em Educação (FURG); Mestre em Educação (FURG). Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal Sul-rio-grandense – IFSul/câmpus Visconde da Graça; Professor e orientador no Programa de Pós-Graduação em Ciências e Tecnologias na Educação – IFSul/câmpus Visconde da Graça.

References

BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de M. (orgs.). Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, 270 p.

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation, EUA, maio de 2013. Disponível em <https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido/>. Acesso em 18 março 2020.

COLÉGIO MUNICIPAL PELOTENSE. Projeto Político Pedagógico, 2010.

DIONNE, Hugues. A Pesquisa-Ação para o Desenvolvimento Local. Brasília: Liber Livro Editora, 2007, 132 p.

HORN, Michael; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015, 292 p.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria. O Discurso do Sujeito Coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2 ed., Caxias do Sul: Educs, 2005, 256 p.

MATURANA, Humberto. Emoções e Linguagem na Educação e na Política. Trad. José Fernando Campos Fortes. 1ª ed. atualizada, Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2009, 98 p.

PALFREY, John. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Grupo A, 2011, 352 p.

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000, 162 p.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 325 p.

Published

2020-06-25

How to Cite

PINTO, E. O. de T.; BROD, F. A. T. Pedagogical support at yearly years from the rotating laboratory model of hybrid teaching. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2849094, 2020. DOI: 10.14244/198271992849. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2849. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-06-23
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-05-04
##plugins.generic.dates.published## 2020-06-25