Path: from the visual motif to the pedagogical motivations
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992815Keywords:
Visual motif, Cinema, Education, Childhood.Abstract
This is an critical analysis about path as a cinematic visual motif in two films by Abbas Kiarostami, Where is the Friend´s Home? (1987) and Taste of Cherry (1997), establishing its by cinema. The objective is to discuss the learning informed by cinematic language in school through the pedagogical relations between adults and children, as well as cinema, education and imagination. The analysis starts from the critical studies made by Ragel (2016), Bergala (2008) and Bernardet (2004) on the cinematic language of Abbas Kiarostami, who developed a poetic language and reflection about life. Other audiovisual productions and educational experiences with cinema are connected with theories about childhood, educational processes, and subjectivities. This text aims at pedagogical paths of approach between adults and children, teachers and students in relations that respect otherness and special features.
Metrics
References
BAUDELAIRE, C. O pintor da vida moderna. In: COELHO, T. (Org.). Sobre a modernidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
BERGALA, A. A hipótese-cinema. Tradução de Mônica Costa Netto e Silvia Pimenta. Rio de Janeiro: Booklink; Cinead-Lise-FE/UFRJ, 2008.
BERNARDET, Jean-Claude. Caminhos de Kiarostami. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
DO RIO, J.A alma encantadora das ruas. São Paulo: Companhia das Letras, edição de bolso, 2008.
FRESQUET, A. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GOSTO de Cereja. Direção: Abbas Kiarostami. Produção: Abbas Kiarostami Productions, CiBy 2000: Kanum, Irã,1997.1 DVD (95 min.). Título original: Tam-e Gilas.
GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
GUATTARI, F. Da produção de Subjetividade. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem-Máquina. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 177-191.
LUMIÈRE! – A aventura começa. Direção: Thierry Frèmaux. Produção:Thierry Frémaux, Bertrand Tavernier. França, 2017. 1 DVD (90min.). Título original: Lumière! - L’aventure commence.
Martins, E.; IMBRIZI, J.; Garcia., M. L. Cinema, subjetividade e sociedade:a sétima arte na produção de saberes. Uma experiência de extensão na Universidade Federal de São Paulo. Revista de Psicologia, São Paulo, v. 8, n.1, p. 75-86, jan/jun. 2017. Disponível em:<http://www.periodicos.ufc.br/
psicologiaufc/article/view/13957/10274>. Acesso em: 1 maio 2018.
MOGADOURO, C.; FONTANA, L. A . M. O audiovisual na educação. 2017. Disponível em <https://www.sescsp.org.br/online/artigo/10648_O+
AUDIOVISUAL+NA+EDUCACAO>. Acesso em: 17mai. 2019.
ONDE fica a casa de meu amigo. Direção: Abbas Kiarostami. Produção: Ali-RezaZarrin. Kanum, Irã, 1987.1 DVD (87min.). Título original: Khane-ye Doust Kodjast?
POLARIS. Direção: Los Carpinteros. Produção: Los Carpinteros. Madri, Espanha, 2014. Monocanal, color, áudio stereo (10 min.).
PONTE, A.; MENDES, C.; LAURINDO, M. A distância adulto/criança e seus reflexos no processo educacional. Faculdade de Educação, UFG, Goiás, s.d. Disponível em <https://grupeci.fe.ufg.br/up/693/o/TR23.pdf>. Acesso em: 2 jul. 2017.
RAGEL, P. El Camino: caligrafia caminal. In: BALLÓ, J.; BERGALA, A (eds.). Motivos Visuales Del Cine. Barcelona: Galaxia Gutemberg, 2016. p. 44-49.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2015.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual. Tradução de Liliam do Vale. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-04-29
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03