The observation of the daily school in the formative praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992787

Keywords:

Observation, School daily life, Pedagogical praxis.

Abstract

The work presents some reflections extracted from a hermeneutic and ethnographic experience, whose objective is to understand the daily school based on the observations made by undergraduate students from different undergraduate courses in schools of Canoas/RS, Brazil. This is a collective investigation, developed in the first semester of 2016, in the disciplines of Didactics and Curricula and Programs. From a pre-established script, we verified the Pedagogical Political Project, the methodological approach and the planning adopted by teachers in schools, as well as the educational models and routines identified. The dialectical movement between the school routine and the university education allowed articulating teaching and research, enhancing the reflective exercise of the evaluation of contexts and praxis. Based on the reports presented in class, it was possible to discuss and reevaluate that the changes in education go through social engagement and recognition of pedagogical contexts as a way to approximate the academic formation of the perplexities, tensions and contradictions of Praxis.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle

Doutora em Educação (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED/UNILASALLE/Canoas/RS. Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/UNILASALLE/CNPq. E-mail: elaine.conte@unilasalle.edu.br

Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle

Mestrando em Educação da Universidade La Salle – UNILASALLE, Canoas/RS. Bolsista da CAPES e membro do grupo de pesquisa NETE/CNPq.

Lilian Soares Alves Branco, Universidade La Salle

Graduada em Pedagogia Multimeios (PUCRS) e Mestranda em Educação pela Universidade La Salle. Bolsista CAPES/PROSUP e Membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq.

Míriam Benites Rios, Universidade La Salle

Graduada em Pedagogia Multimeios e Informática Educativa (2007) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e Especialista em Informática na Educação (2008) pela mesma Instituição. Mestranda em Educação do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade La Salle, Canoas/RS. Bolsista CAPES/PROSUP e membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq.

References

ALVES, R. O currículo dos urubus. In: ALVES, R. Estórias de quem gosta de ensinar. 10. ed. Campinas: Papirus, 2000. p. 69-74.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2008.

ARENDT, H. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

AZAMBUJA, P. L.; CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. O Planejamento Docente na Educação Infantil: metamorfoses e sentidos ao aprender. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 22, n. 2, jul./dez. 2017. DOI: http://doi.org/10.18817/pef.v22i2.1503

BAPTISTA, S. G.; CUNHA, M. B. Estudo de usuários: visão global dos métodos de coleta de dados. Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 168-184, maio/ago. 2007.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CHARLOT, B. A questão antropológica na Educação quando o tempo da barbárie está de volta. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 73, p. 161-180, jan./fev. 2019. DOI: 10.1590/0104-4060.62350

CONTE, E. Notas sobre Teoria e Práxis. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 30, n. 60, p. 883-903, jul./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p883a903

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, M. O sentido dramático da aprendizagem. In: GROSSI, E. P.; BORDIN, J. (Org.). Paixão de aprender. Petrópolis: Vozes, 1992. p. 11-14.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da Educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

GAMBOA, S. A. S. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 91-115.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E.; PUGENS, N. B. A perspectiva da alteridade na educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 23, n. 1, p. 179-197, jan./abr. 2018. DOI: 10.18226/21784612.v23.n1.10

JACOBI, D. F.; HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Do caos ao cosmos: A metamorfose do aprender. Revista Diálogos (RevDia), Mato Grosso, v. 6, n. 1, p. 7-23, jan./abr. 2018.

LÜDKE, M. O professor e a pesquisa. 5. ed. Campinas: Papirus, 2001.

LUCKESI, C. C. Planejamento e Avaliação escolar: articulação e necessária determinação ideológica. In: BORGES, Silva Abel. O diretor articulador do projeto da escola. São Paulo: FDE, 1992. p.115-125.

MÜHL, E. H. Habermas e a educação: racionalidade comunicativa, diagnóstico crítico e emancipação. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n.117, p. 1035-1050, out./dez. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302011000400008

PARRA, J. D.; HERNANDEZ, C. Classroom observation in context: an exploratory study in secondary schools from Northern Colombia. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-25, mar. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782019240005

PUGENS, N. B.; CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Pedagogia Científica na Educação Infantil: pressupostos montessorianos. Revista Intersaberes, Canoas, v. 13, n. 29, 354-368, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22169/revint.v13i29.1379

SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SACRISTÁN, J. G. A educação obrigatória: seu sentido educativo e social. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. São Paulo: Autores Associados, 2008.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

ZABALA, A. A prática Educativa: Como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2020-01-15

How to Cite

CONTE, E.; HABOWSKI, A. C.; BRANCO, L. S. A.; RIOS, M. B. The observation of the daily school in the formative praxis. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2787032, 2020. DOI: 10.14244/198271992787. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2787. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2018-05-19
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-04-11
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15