Reflections on training in Physical education for health performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992782

Keywords:

Vocational training, Physical education and training, School health services.

Abstract

The teacher of physical education, became in the course of the years, a professional valued by society, in such a way that, currently integrates multidisciplinary teams in the single system of health-SUS, and through its interdisciplinary approach, comes gaining more and more space. For this purpose, the objective of this research is to analyze the training offered in the course of undergraduate degree in physical education at Universidade Estadual Vale do Acaraú. For this, this study has as methodology the field research and exploratory, because it has as focus the information and/or knowledge about a problem or situation, seeking answers to either, or proving assumptions, discovering new phenomena or the Relations between them. The scenario of this research was the Universidade Estadual Vale do Acaraú, in particular, interviews with the faculty of the Physical Education course of the aforementioned University in the year 2017. From the findings, the profile of these teachers was observed: men, aged between 41 and 50 years, masters, graduated in physical education from the Universidade de Fortaleza, sought a master's degree or doctorate in the area of health, have between 20 to 29 experience in Higher education and have between one to five years of experience in the university cited it is believed that the concept of health exerts influence in the training of the professionals of physical education, and other attitudes are necessary for the modification of the framework found. In this way, it is understood that the initial formation of those involved did not prepare them to address the thematic health in the school.

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Author Biographies

Stela Lopes Soares, Centro Universitário INTA - UNINTA

Mestra em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora do curso de Educação Física pelo Centro Universitário INTA (UNINTA)

Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar  (GEPEFE)

Douglas Prado Araújo, Centro de Atenção Psicossocial Álcool e outras Drogas (AD) na Secretaria de Saúde de Sobral-Ce.

Especialista em Saúde da Família pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Secretaria de Saúde de Sobral. Professor de Educação Física. no Centro de Atenção Psicossocial Alcool e outras Drogas (AD). 

Diogo Queiroz Allen Palácio, Secretária de Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Mestre em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Secretária de Educação do Estado do Ceará (SEDUC). Professor de Educação Física 

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Universidade Estadual do Ceará (UECE). Centro de Ciências da Saúde (CCS). Professor Adjunto do Curso de Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Neide Dourado Martins, Centro Universitário INTA (UNINTA)

Especialista em  Educação à Distancia pelo Centro Universitário INTA (UNINTA) . Centro Universitário INTA (UNINTA). Diretoria  de Inovação Pedagógica (DIRIN).

Anaisa Alves de Moura, Centro Universitário INTA (UNINTA).

Doutoranda em Educação – ULHT, Lisboa Portugal (2017), Mestre em Ciências da Educação, Especialista em Gestão Escolar. Centro Universitário INTA (UNINTA). Orientadora Educacional. Email: anaisa1000@hotmail.com.

Eveline Rufino Brasil, Prefeitura Municipal de Paraipaba, Ceará. Secretaria de Saúde.

Mestra em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Prefeitura Municipal de Paraipaba, Ceará.  Secretaria de Saúde. 

Davi Moreira Lima Romcy, Instituto Dom José de Educação (IDJ)

Mestre em treino de alto rendimento desportivo pela universidade do Porto. Instituto Dom José de Educação (IDJ). Curso de Educação Física

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Published

2020-02-01

How to Cite

SOARES, S. L.; ARAÚJO, D. P.; PALÁCIO, D. Q. A.; FERREIRA, H. S.; MARTINS, N. D.; MOURA, A. A. de; BRASIL, E. R.; ROMCY, D. M. L. Reflections on training in Physical education for health performance. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2782038, 2020. DOI: 10.14244/198271992782. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2782. Acesso em: 22 jul. 2024.

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