The frieze of life: a biography of Edvard Munch under the perception of students

Authors

  • Eliasaf Rodrigues de Assis Unesp/Fclar (pós-graduação)
  • Kleber Tüxen Carneiro Universidade Federal de Lavras - UFLA http://orcid.org/0000-0003-0826-6172
  • José Carlos Marion PUC-SP
  • Fernanda Tüxen Azevedo Colégio Americana - Assessora Pedagógica

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992736

Keywords:

Art, Edvard Munch, Education, Moral, Ethic.

Abstract

The present text presents a pedagogical account about an exhibition of the works of the Norwegian painter: Edvard Munch, in a class of higher education. The exhibition closes a teaching unit on morals and ethics, where Lawrence Kolhberg's theory of moral development was approached. The experiences demonstrated how the students' interaction was largely satisfactory and how the use of art in the classroom can be an auspicious formation experience, provided that the objective conditions, that is, the proper preparation and organization of didactic aspects, as well as mediation pedagogic it enables a kind of "awareness of the student to contemplation".

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eliasaf Rodrigues de Assis, Unesp/Fclar (pós-graduação)

Doutor em Educação Escolar

Kleber Tüxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutor em Educação Escolar, atualmente desenvolve Estágio de Pós-Doutoramento pela UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas.

José Carlos Marion, PUC-SP

Doutor em Controladoria e Contabilidade e Livre Docência pela FEA/USP. Atualmente é professor associado da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo,

Fernanda Tüxen Azevedo, Colégio Americana - Assessora Pedagógica

Graduada em Pedagogia e Matemática

References

ASSIS, Eliasaf Rodrigues de et al. Lawrence Kohlberg e os anos de chumbo: demandas por justiça e a procura pela moralidade pós-convencional. ETD - Educação Temática Digital Campinas, SP v.20 n.1 p. 276-297 jan./mar.2018.

BISCHOFF, Ulrich. Edvard Munch: Imagens de vida e de morte. São Paulo: Paisagem, 2006.

BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: ética do humano - compaixão pela Terra. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

CLARKE, Jay A. Becoming Edvard Munch - Influence, anxiety, and myth. Chicago: The art institute of Chicago, 2009.

KOHLBERG, Lawrence. The philosophy of moral development. San Francisco: Harper & How Publishers, 1981.

LA TAILLE, Yve de. Moral e ética: Dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

YOSHIKAI, Livia Midori Okino. A estratégia de discussão de dilemas morais e o desenvolvimento moral de adolescentes. Monografia apresentada ao Departamento de Psicologia como requisito para obtenção do título de Bacharel em Psicologia. São Carlos: UFSCar, 2004.

Published

2020-02-01

How to Cite

ASSIS, E. R. de; CARNEIRO, K. T.; MARION, J. C.; AZEVEDO, F. T. The frieze of life: a biography of Edvard Munch under the perception of students. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2736053, 2020. DOI: 10.14244/198271992736. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2736. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2018-04-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-01-22
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01