Teaching of civil-military dictatorship in times of “School Without Party”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992712

Keywords:

Dictatorship, History theaching – Brazil, History - 1964/1985.

Abstract

This article discusses how the organization No Party School (ESP) deals with the teaching of civil-military dictatorship. The strategies, objectives and actions of the ESP are evaluated, as well as a historiographical discussion about the memoirs in debate about the civil-military dictatorship. The methodology is based on the analysis of some documentary sources produced by the ESP, aiming to refine the understanding of the social forces and the subjects involved with the movement and with the interests underlying its discourse. Thus, it problematizes the academic and academic way of dealing with the teaching of the civil-military dictatorship, realizing that, contrary to the need for a democratic debate about the teaching process, ESP defends the return of visions about the typical dictatorship of the 60's In spite of the pressures made by ESP and other conservative forces, the civil-military dictatorship must be approached in a critical way, being problematized in its different versions from the memory conflicts.

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Author Biographies

José Airton de Farias, Universidade Federal Fluminense (UFF)

É graduado em História pela Universidade Estadual do Ceará, Bacharel em Direito pela Universidade Federal do Ceará e Mestre em História Social pela mesma UFC. Professor de vários colégios e faculdades, tem experiência na produção de livros didáticos e na pesquisa em História Política, voltado para a Ditadura Militar brasileira e a luta armada das esquerdas. Atualmente é doutorando no Dinter URCA-UFF.

Danielle Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutoranda em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará - UFC, mestra em Educação Brasileira (2017) e graduada em História (2014) pela mesma universidade. Integrante do Grupo de Pesquisas em Formação Docente, História e Política Educacional (GPFOHPE/UFC). Atualmente, atua como professora-tutora do Instituto Universidade Virtual/UFC/UAB, no curso de Pedagogia Semipresencial da UFC, em diversos polos no estado do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, trabalhando nos seguintes temas: Formação docente, História da Educação Brasileira, História e Memória, Ensino de História e Orientação de trabalhos científicos.

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Published

2020-01-15

How to Cite

FARIAS, J. A. de; OLIVEIRA, D. R. de. Teaching of civil-military dictatorship in times of “School Without Party”. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2712020, 2020. DOI: 10.14244/198271992712. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2712. Acesso em: 22 jul. 2024.

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