Philosophical practice in high school: senses and challenges

Authors

  • Francis Silva de Almeida Universidade de Uberaba - UNIUBE

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992685

Keywords:

Philosophy teaching, High School, Senses, Challenges.

Abstract

This paper falls within the scope of investigations on the fundamentals and educational practices and it is related to the development of a master's research carried out in Uberaba, Minas Gerais, Brazil. In this text, we propose to contextualize and characterize the senses and challenges pointed out by philosophy teachers to the teaching of this subject at the high school. We take a qualitative perspective, taking into account the use of a mixed questionnaire for data production (GIL, 2010) and the thematic content analysis technique (BARDIN, 2010). Our theoretical framework was supported by Deleuze (1992, 2006), Deleuze e Guattari (1995, 1997a, 1997b, 2005), Nietzsche (2003) e Foucault (1987, 2006, 2007). The senses and challenges attributed by the researched teachers reveals a complexity scenario: if on the one hand the limits imposed by the different bureaucratic aspects of the educational system and the devaluation of philosophy as a thought subject expose the fragility of philosophical practice in high school; on the other hand, the aspects that have been particularized between philosophy and its teaching express the conditions of a provocative philosophical practice of ruptures and movements capable of enunciating, within the own thinking, the cultivation of criticism, autonomy and creativity.

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Author Biography

Francis Silva de Almeida, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Professor do curso de Pedagogia (EaD) da Universidade de Uberaba - UNIUBE, com atuação nas áreas de Fundamentos da Educação, História Geral da Educação e História da Educação no Brasil. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM (2016). Possui Graduação em Filosofia - Licenciatura Plena pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-Goiás (2009) e pós-Graduação Latu Sensu em Docência nos Ensinos Médio, Técnico e Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - Uniasselvi/Instituto Passo1 (2012). Membro do grupo de estudos e pesquisa "Rapsódia: Educação, Geografia e Cultura", vinculado ao Laboratório de Educação Geográfica - Labeduc-Geo, da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Participou como membro do grupo de estudos e pesquisa "Formação Ética do Professor", vinculado ao Programa de Pós-Graduação / Mestrado em Educação, da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Atuou como professor de Filosofia no Ensino Médio pela SEE-MG (2009-2015). É pesquisador das interfaces entre Filosofia e Educação, com ênfase no ensino da Filosofia.

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Published

2020-02-01

How to Cite

ALMEIDA, Francis Silva de. Philosophical practice in high school: senses and challenges. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2685035, 2020. DOI: 10.14244/198271992685. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2685. Acesso em: 23 dec. 2024.

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