Philosophical practice in high school: senses and challenges
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992685Keywords:
Philosophy teaching, High School, Senses, Challenges.Abstract
This paper falls within the scope of investigations on the fundamentals and educational practices and it is related to the development of a master's research carried out in Uberaba, Minas Gerais, Brazil. In this text, we propose to contextualize and characterize the senses and challenges pointed out by philosophy teachers to the teaching of this subject at the high school. We take a qualitative perspective, taking into account the use of a mixed questionnaire for data production (GIL, 2010) and the thematic content analysis technique (BARDIN, 2010). Our theoretical framework was supported by Deleuze (1992, 2006), Deleuze e Guattari (1995, 1997a, 1997b, 2005), Nietzsche (2003) e Foucault (1987, 2006, 2007). The senses and challenges attributed by the researched teachers reveals a complexity scenario: if on the one hand the limits imposed by the different bureaucratic aspects of the educational system and the devaluation of philosophy as a thought subject expose the fragility of philosophical practice in high school; on the other hand, the aspects that have been particularized between philosophy and its teaching express the conditions of a provocative philosophical practice of ruptures and movements capable of enunciating, within the own thinking, the cultivation of criticism, autonomy and creativity.
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2010.
BIRCHAL, Telma; KAUARK, Patrícia; MARQUES, Marcelo. CBC/Filosofia. Governo do Estado de Minas Gerais, Secretaria de Estado de Educação. Disponível em: <http://crv.educacao.mg.gov.br>. Acesso em: 06 jul. 2016.
BRASIL. Lei nº 11.684, de 2 de junho 2008. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 03 jun. 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm>. Acesso em: 03 jan. 2016.
CESCON, Everaldo; NODARI, Paulo César. Temas de filosofia da educação. Caxias do Sul, RS: Educs, 2009.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990.
CHERVEL, André; COMPÈRE, Marie-Madeleine. As humanidades no ensino. Educação e Pesquisa. São Paulo, vol. 25, n. 2, p. 147-148, jul./dez. 1999. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97021999000200011>. Acesso em: 02 set. 2016.
DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista a Claire Parnet nos anos 1988-1989, em vídeo, divulgado Brasil pela TV Escola, Ministério da Educação. Tradução e legendas: Raccord [com modificações]. Disponível em: <http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf >. Acesso em: 03 fev. de 2016.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Perbart. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE; Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia (vol. 1). Tradução Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34, 1995.
DELEUZE; Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia (vol. 4). Tradução Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1997a.
DELEUZE; Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia (vol. 5). Tradução Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed. 34, 1997b.
DELEUZE; Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2005.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. Hermenêutica do sujeito. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. Os limites da representação. In:______. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007, p. 207-342.
GALLO, Sílvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
GALLO, Sílvio. A filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. In: SILVEIRA, René José Trentin; GOTO, Roberto. Filosofia no ensino médio: temas, problemas e propostas. São Paulo: Ed. Loyola, 2007, p. 15-36.
GALLO, Sílvio; KOHAN, Walter Omar. Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.
GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando o seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas da pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LALANDE, André. Vocabulário técnico e crítico de filosofia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
LORIERI, Marcos Antônio. Filosofia: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
MINAS GERAIS (Estado). Resolução nº 2.742, de 24 de janeiro de 2015. Belo Horizonte: SEE-MG, 2015. Disponível em: . Acesso em: 03 jan. 2016.
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Conhecimento, currículo e ensino: questões e perspectivas. Em Aberto. Brasília, ano 12. n.58, abr./jun. 1993.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2003.
RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-02-11
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01