Influências Estrangeiras, Identidade Nacional e Educação: um estudo da obra de Dostoiévski e de Machado de Assis (Foreign Influences, National Identity and Education: a study of the works of Dostoevsky and Machado de Assis)

Authors

  • Luis Henrique de Freitas Calabresi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, Campus Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992578

Abstract

Abstract
This paper aims at analysing the cultural influence exerted by pedagogical conceptions from Western Europe over Russia and Brazil in the second half of the 19th century. This analysis was based on the novel Notes from the Underground by Dostoevsky, and the short stories O Espelho and Verba Testamentária which are included in the short stories collection called Papeis Avulsos, by Machado de Assis. These literary works, in which the subject of this paper is portrayed, were contextualized and analysed in relation to other historical sources. It was concluded that the Western European cultural in?uence, specifically in its educational aspect, was a requirement for Russia and Brazil in the 19th century, aiming at overcoming their backwardness in relation to the developments of the central capitalist countries. However, the in?ux of these conceptions also promoted a series of distortions, such as the development of an inferiority complex, moral degradation and a strong desire for overcoming the European models with the goal of affirming their original national identities.

Resumo
Este artigo tem por objetivo analisar a influência cultural exercida por concepções pedagógicas oriundas da Europa ocidental sobre a Rússia e o Brasil na segunda metade do século XIX. Esta análise foi realizada tendo como base a novela Memórias do Subsolo de Dostoiévski e os contos O Espelho e Verba Testamentária, que fazem parte da coletânea de contos intitulada Papéis Avulsos, de Machado de Assis. Estas obras literárias, nas quais a problemática deste artigo é representada, foram contextualizadas e analisadas em relação a outras fontes históricas. Concluiu-se que a in?uência cultural europeia ocidental, especificamente de caráter educacional, era uma necessidade para a Rússia e para o Brasil no século XIX com vistas à superação de seu atraso em relação aos desenvolvimentos dos países centrais do capitalismo. No entanto, o in?uxo destas concepções também proporcionou o surgimento de uma série de distorções, como o desenvolvimento de um complexo de inferioridade, degradação moral e um forte desejo de superação dos modelos europeus com o objetivo de afirmação de uma identidade nacional original.

Keywords: Brazil, Russia, Literature, Education.
Palavras-chave: Brasil, Rússia, Literatura, Educação.

References

ASSIS, Machado de. Contos: uma antologia. Seleção, introdução e notas de John Gledson. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. v. I.

BLACK, Cyril; SETON-WATSON, Hugh. The nature of Imperial Russian society. In: RIHA, Thomas (Editor). Readings in Russian civilization. v. II, Imperial Russia, 1700-1917. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1969. p. 479-500.

BUCHER, Greta. Daily life in Imperial Russia. Westport, London: Greenwood Press, 2008.

CHALHOUB, Sidney; PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda (org.) A História contada: capítulos da história social da literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998.

COSTA, Emilia Viotti da. Da monarquia à república: momentos decisivos. 7. ed. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.

COSTA, Emilia Viotti da. Da senzala à colônia. 4. ed. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Memórias do subsolo. Tradução de Boris Schnaiderman. São Paulo: Ed. 34, 2000.

FRANK, Joseph. Dostoiévski: As sementes da revolta, 1821 a 1849. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

FRANK, Joseph. Dostoevsky: The stir of liberation, 1860-1865. Princeton: Princeton University Press, 1986.

GLEDSON, John. A história do Brasil em Papéis Avulsos de Machado de Assis. In: CHALHOUB, Sidney e PEREIRA, Leonardo Affonso de Miranda (org.). A História contada: capítulos da história social da literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998. p. 15-33.

GLEDSON, John. Os contos de Machado de Assis: o machete e o violoncelo. Tradução de Fernando Py. In: ASSIS, Machado de. Contos: uma antologia, volume I. Seleção, introdução e notas John Gledson. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 15-55.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. Tradução de Gaetano Lo Monaco; revisão da tradução de Rosa dos Anjos Oliveira e Paolo Nosella. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

McCLELLAND, James C. Autocrats and academics, education, society and culture in Tsarist Russia. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1979.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação do Brasil (1930/1973). Petrópolis: Editora Vozes, 1986.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010.

SCHWARZ, Roberto. Ao vencedor as batatas: forma literária e processo social nos inícios do romance brasileiro. 5. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2000.

SCHWARZ, Roberto. Duas meninas. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Henrique de Freitas Calabresi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, Campus Piracicaba

Professor da área de Educação/Pedagogia

Published

2018-09-01

How to Cite

CALABRESI, L. H. de F. Influências Estrangeiras, Identidade Nacional e Educação: um estudo da obra de Dostoiévski e de Machado de Assis (Foreign Influences, National Identity and Education: a study of the works of Dostoevsky and Machado de Assis). Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 711–722, 2018. DOI: 10.14244/198271992578. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2578. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2017-12-06
##plugins.generic.dates.accepted## 2018-06-11
##plugins.generic.dates.published## 2018-09-01