Mídia e educação: Os ofídios por trás das câmeras – répteis ou monstros?
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991708Abstract
Colocados rotineiramente na berlinda pelas mídias sociais, as serpentes são animais rodeados de estórias e mistérios. A fim de investigar as visões culturais sobre serpentes, foram analisados filmes comerciais que têm esses animais como assunto central. Algumas cenas foram selecionadas e editadas para a produção de um curta (também utilizado como material didático). Foram trabalhados os conhecimentos prévios sobre serpentes de universitários de Pedagogia através de um questionário seguido pela exibição do curta e um debate. Após análise, percebeu-se que os filmes geralmente exploram o tema de maneira exagerada, mesclando científico e imaginário. O questionário evidenciou que lendas antigas ainda são vigentes, que o medo predomina quando se trata de serpentes e que métodos inadequados de primeiros socorros a acidentes ofídicos ainda são utilizados. O debate permitiu confrontar crenças e esclarecer dúvidas, contribuindo para uma visão mais realística sobre esses animais.
Palavras-chave: Serpentes. Mídia. Educação.
Media and education: The ophidians behind the cameras – reptiles or monsters?
Abstract
Routinely placed in the hot seat by social media, the snakes are animals surrounded by stories and mysteries. Aiming to investigate how the snakes are seen culturally, commercial movies about the subject were analyzed, having some scenes selected and edited to compose a short movie (also utilized as teaching material). Through a questionnaire, followed by the short movie exhibition and a debate, the previous knowledge about snakes of Pedagogy undergraduates were assessed. The movie analysis showed that they generally exaggerate reality, merging science and fiction. After questionnaire review, it was verified that ancient legends are still valid, fear predominate when snakes are the topic and inadequate methods of first aid is still in use. Some beliefs were confronted and doubts clarified during the debate, enabling to see snakes in a more reliable way.
Keywords: Snakes. Media. Teaching.Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2016-07-13
##plugins.generic.dates.published## 2016-11-30