O número negativo na proposição de ensino davydoviana: necessidades para a sua introdução
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991455Abstract
As dificuldades apresentadas por estudantes brasileiros na apropriação do número negativo relatadas em pesquisas contribuíram para a elaboração desse artigo. Preocupados com tais dificuldades, recorremos à proposição davydoviana que é objeto desse estudo. O problema de pesquisa é: quais são as necessidades criadas nas tarefas particulares da organização de ensino davydoviano para a introdução do conceito de número negativo, em situação escolar? Trata-se de uma pesquisa qualitativa na modalidade bibliográfica cuja fonte de análise são quatro tarefas presentes no livro didático do estudante pertencente à proposição davydoviana. O processo de análise se desenvolveu por meio da categoria necessidade: de ordem conceitual e pedagógica. A pesquisa evidencia que a necessidade do estudo dos números negativos decorre de que apenas eles possibilitam a resolução de alguns casos de subtração e equação. Para propiciar o significado de oposto ao número negativo, a necessidade principal é a passagem das grandezas escalares para a vetorial.
Palavras-chave: Proposição davydoviana. Números negativos. Necessidades conceituais.
The negative number in Davydov’s teaching proposition: necessities for its introduction
Abstract
The difficulties presented by Brazilian students in the appropriation of the negative number reported in surveys contributed to this article preparation. Concerned about these difficulties, we turned to Davydov’s proposition, which is the subject of this study. The research problem is: what are the needs created in the particular tasks of Davydov’s educational organization for the introduction of the negative numbers concept, in school situation? It is a qualitative research method in the literature whose source analysis are four tasks presented in the student textbook belonging to Davydov’s proposition. The review process was developed through necessity category: conceptual and pedagogical. The research shows that the need to study the negative numbers is based on the fact that only they enable the resolution of some cases of subtraction and equation. To provide the meaning of opposite to the negative number, the main need is the change from scalar quantities to the vector one.
Keywords: Proposition davydovian. Negative numbers. Conceptual necessities.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2016-05-18
##plugins.generic.dates.published## 2016-08-31