SOCIAL REPRESENTATIONS AND HISTORICAL MATERIALISM: CONTRIBUTIONS TO CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Magno da Conceição Peneluc Universidade Federal da Bahia
  • Sueli Almuiña Holmer Silva UFBA

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199143

Abstract

The need for observance of the historical and cultural conditioning of the material processes of a society comes from the capacity to know about the real history. The production of meaning is the central figure, as the effects of meaning produced by discursive practices will coordinate processes of symbolization and meaning in social groups, which will promote and maintain ideological processes. The importance of knowing the social representations of the subjects involved in an educational process is based on processes of symbolization and objectification (or reification). Thus, the study of social representations, in addition to the goals of recognition of rationalities and knowledge that predominate in the group, could make, united to historical materialism, the process of overcoming alienation and ideological domination possible. Hence the importance of critical and emancipatory environmental education, since it is based on historical materialism, which is relational and integrator, to examine the situations in a practical way, linking the process of building knowledge to the emancipatory purpose.

Key words: Social representations. Critical environmental education. Historical materialism.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Magno da Conceição Peneluc, Universidade Federal da Bahia

O professor Magno da Conceição Peneluc possui experiência em Educação Ambiental em nível de pós-graduação strictu sensu, por ter desenvolvido uma dissertação relacionada ao tema no curso de Mestrado em Ecologia e Biomonitoramento oferecido pelo Instituto de Biologia (IBI) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). A dissertação intitulada Estudo das representações sociais da comunidade acadêmica e análise física dos resíduos sólidos do Instituto de Biologia da Universidade Federal da Bahia: subsídios para a implementação de programa de Educação Ambiental, a qual gerou três artigos. O primeiro, já em fila para publicação na Revista da Faculdade de Educação da UFBA, tem como título: Educação ambiental aplicada à gestão de resíduos sólidos: análise física e das representações sociais.  Os outros dois artigos, intitulados: Representações sociais enquanto subsídio a programas de educação ambiental crítica aplicada à gestão ambiental e Representações Sociais e Dialética Materialista Histórica: contribuições à discussão sobre Educação Ambiental Crítica -  ainda estão para serem avaliados pelos examinadores da própria revista da FACED e da revista Ambiente & Sociedade. Atualmente faz parte do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental órgão do IBI/UFBA. No ano de 2009 ingressou em projeto de parceria entre UFBA/ Instituto Anísio Teixeira (IAT) como professor do curso Saúde, Meio Ambiente e Sustentabilidade - de qualificação de professores da rede estadual. Outra atividade do ano corrente é a participação do planejamento e desenvolvimento do curso Educação Ambiental: formação de professores que visa qualificar professores por todas as regiões do Brasil, utilizando as tecnologias de EaD como professor conteudista e professor formador (responsável por ministrar aulas em EaD e acompanhar os educandos durante o decorrer do curso) em programa do Ministério da Educação (MEC) em parceria com a UFBA. Em fase inicial de planejamento encontra-se o Desenvolvimento de material didático para o curso EDUCAÇÃO AMBIENTAL E CIDADANIA, em projeto proposto pela Secretaria de Educação do município de salvado/BA.

Published

2011-05-29

How to Cite

PENELUC, Magno da Conceição; SILVA, Sueli Almuiña Holmer. SOCIAL REPRESENTATIONS AND HISTORICAL MATERIALISM: CONTRIBUTIONS TO CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 19–39, 2011. DOI: 10.14244/19827199143. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/143. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2010-08-05
##plugins.generic.dates.accepted## 2011-02-03
##plugins.generic.dates.published## 2011-05-29