School permanence and its relations with the student assistance policy

Authors

  • Gleice Emerick de Oliveira Centro Federal de Educação Tecnologica de Minas Gerais
  • Maria Rita Neto Sales Oliveira Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991299

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991299

This article aims to investigate the permanence of students from Professional Technical Education at Secondary Level (EPTNM) integrated to  high school and its relations with the Student Assistance Policy (PAE) of Federal Center for Technological Education of Minas Gerais (CEFET -MG), Brazil. It has qualitative approach using the technical procedure of case study and, for data collection, questionnaires and interviews with scholarship students of the Scholarship Program of this educational institution and managers of the Department of Student Policies (SPE). Results show that students of CEFET-MG EPTNM receiving financial support do not attach the receipt of grants academic achievement. According to them, there are two aspects that are important for their stay in this institution: the availability, provided by the financial support, which allows exclusive dedication to  studies and the social prestige of the institution that awakens the hope of a promising future, especially concerning the qualification for the world of work. The SPE managers  sign the challenges of PAE, particularly those related to the expansion of students' rights and enforcing targets for program management. They also allude to the importance for PAE to no longer be a government policy but a State policy instead.

 

Keywords: School permanence, Student assistance policy, Professional technical education at Secondary Level, Scholarship program.

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Author Biography

Maria Rita Neto Sales Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Possui graduação em Pedagogia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (1970), graduação em Comunicação Social pela Faculdade de Filosofia da Fundação Cultural de Belo Horizonte (1990), mestrado em Educação - Metodologia de Ensino pela Universidade Federal de Minas Gerais (1980) e doutorado em Filosofia (Phd.) com concentração em Instructional Design, e dominio conexo em International Intercultural Development Education - Florida State University (1985). Realizou estágios de pós doc e pós doc sênior na PUC/SP, áreas: Currículo, Ensino e Educação profissional (Trabalho e Educação) e na Universidade do Minho em Portugal, na área de ensino e currículo. Professora Titular (por concurso) aposentada da UFMG, é Professora titular (processo de promoção funcional com análise de curriculo e defesa de memorial) do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem e Educação Profissional e Tecnológica, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores da educação profissional, teoria da didática e formação tecnológica. Entre suas produções tecnicas principais encontram-se: participação na Comissão de Avaliação (Pós-graduação) da CAPES, participação no Comitê Científico da área de Educação do CNPq. De 2003 a 2010, esteve participando em equipes de consultoria do MEC/SETEC, para definição de políticas publicas na área da Educação Profissional e Tecnológica. Também desde 2003, desenvolve pesquisas sobre Formação de Professores da Educação Profissional e Tecnológica, a maioria com financiamento do CNPq e da FAPEMIG. Em 2007, coordenou o Projeto interinstitucional Formação e produção científica e tecnologica na Educação Profissional integrada à Educação de Jovens e Adultos, envolvendo: CEFET-MG, FaE-UFMG, UFV, UEMG e o CEFET de Januária, no âmbito do Programa de Apoio ao Ensino e à Pesquisa Científica e Tecnológica em Educação Profissional Integrada à EJA - PROEJA - CAPES/SETEC.. Em 1º de outubro de 2011, foi Eomeada membro da Câmara de Assessoramento (CHA) da FAPEMIG. Em 2014 recebeu a Comenda "Presidente Luiz Inácio Lula da Silva", por serviços prestados à Educação Profissional no Brasil.

Published

2015-11-26

How to Cite

OLIVEIRA, G. E. de; OLIVEIRA, M. R. N. S. School permanence and its relations with the student assistance policy. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 198–215, 2015. DOI: 10.14244/198271991299. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1299. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

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Articles
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