Developmental pathways of appropriation and educational use of digital network technologies enhanced in pedagogical architectures
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992484Abstract
This text shares the analysis of the training paths of appropriation and pedagogical use of network of digital technologies by the professionals of Basic Education through Pedagogical Architectures. Therefore, it held fortnightly, classroom training sessions and distance in a school teaching the public network in Juara town, Mato Grosso State. The theoretical, conceptual and methodological foundations that support actions and training processes are action research alongside the research-training assumptions. The analysis corpus consists of data collected through questionnaires and narrative excerpts written in memorials reflective. The information produced by the research show that the learning of education professionals who participate in the research project's actions are motivated by the need to feel facing the multiple challenges of contemporary society. Research shows that at the beginning of the project, most professionals had little familiarity and fluency in using the network of digital technologies, but understand the need to include their students in digital culture, with the prerogative to enhance their communication skills, reasoning and (re) construction of knowledge. The challenges that emerged in the process signal to the importance of engendering training activities supported in collaborative research with a view to establishing practical and interactive processes of creating and authoring digital hybrid environments with support of network digital technologies.
Keywords: Continuing formation, Pedagogical architectures, Cyberculture, Facebook.
Resumo
Este texto consiste em analisar os percursos formativos de apropriação e uso pedagógico das tecnologias digitais de rede pelos profissionais da Educação Básica via Arquiteturas Pedagógicas. Para tanto, realizou-se, quinzenalmente, ações de formação presencial e à distância em uma escola da rede pública de ensino situada na cidade de Juara-MT, Brasil. Os fundamentos teóricos, conceituais e metodológicos que sustentam as ações e processos formativos são a pesquisa-ação ao lado dos pressupostos da pesquisa-formação. Para a composição do corpus de análise, utilizaram-se dados coletados por meio de questionários e excertos de narrativas escritas em memoriais reflexivos. As informações produzidas pela pesquisa apontam que a aprendizagem do profissional da educação é motivada pela necessidade que sente com referência a atuação e desenvolvimento profissional. A pesquisa demonstra que os participantes, no início do projeto, apresentavam pouca familiaridade com as tecnologias digitais de rede, mas compreenderam a necessidade de incluir seus estudantes na cultura digital, com a prerrogativa de potencializar suas capacidades de comunicação, argumentação e (re) construção de conhecimentos. Os desafios vivenciados no âmbito da pesquisa sinalizam para a importância de se pensar ações de pesquisas colaborativas voltadas para instituir práticas e processos interativos de criação e autoria em ambientes formativos híbridos com suporte das tecnologias digitais de rede.
Palavras-chave: Formação continuada, Arquiteturas pedagógicas, Cibercultura, Facebook.
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