Developmental pathways of appropriation and educational use of digital network technologies enhanced in pedagogical architectures
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992484Abstract
This text shares the analysis of the training paths of appropriation and pedagogical use of network of digital technologies by the professionals of Basic Education through Pedagogical Architectures. Therefore, it held fortnightly, classroom training sessions and distance in a school teaching the public network in Juara town, Mato Grosso State. The theoretical, conceptual and methodological foundations that support actions and training processes are action research alongside the research-training assumptions. The analysis corpus consists of data collected through questionnaires and narrative excerpts written in memorials reflective. The information produced by the research show that the learning of education professionals who participate in the research project's actions are motivated by the need to feel facing the multiple challenges of contemporary society. Research shows that at the beginning of the project, most professionals had little familiarity and fluency in using the network of digital technologies, but understand the need to include their students in digital culture, with the prerogative to enhance their communication skills, reasoning and (re) construction of knowledge. The challenges that emerged in the process signal to the importance of engendering training activities supported in collaborative research with a view to establishing practical and interactive processes of creating and authoring digital hybrid environments with support of network digital technologies.
Keywords: Continuing formation, Pedagogical architectures, Cyberculture, Facebook.
Resumo
Este texto consiste em analisar os percursos formativos de apropriação e uso pedagógico das tecnologias digitais de rede pelos profissionais da Educação Básica via Arquiteturas Pedagógicas. Para tanto, realizou-se, quinzenalmente, ações de formação presencial e à distância em uma escola da rede pública de ensino situada na cidade de Juara-MT, Brasil. Os fundamentos teóricos, conceituais e metodológicos que sustentam as ações e processos formativos são a pesquisa-ação ao lado dos pressupostos da pesquisa-formação. Para a composição do corpus de análise, utilizaram-se dados coletados por meio de questionários e excertos de narrativas escritas em memoriais reflexivos. As informações produzidas pela pesquisa apontam que a aprendizagem do profissional da educação é motivada pela necessidade que sente com referência a atuação e desenvolvimento profissional. A pesquisa demonstra que os participantes, no início do projeto, apresentavam pouca familiaridade com as tecnologias digitais de rede, mas compreenderam a necessidade de incluir seus estudantes na cultura digital, com a prerrogativa de potencializar suas capacidades de comunicação, argumentação e (re) construção de conhecimentos. Os desafios vivenciados no âmbito da pesquisa sinalizam para a importância de se pensar ações de pesquisas colaborativas voltadas para instituir práticas e processos interativos de criação e autoria em ambientes formativos híbridos com suporte das tecnologias digitais de rede.
Palavras-chave: Formação continuada, Arquiteturas pedagógicas, Cibercultura, Facebook.
References
ALMEIDA, M. E. B. de. Educação, ambientes virtuais e interatividade. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006. p. 203-217.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRAGANÇA, I. F. de S. Histórias de vida e formação de professores: reflexões sobre um caminho de investigação. In: ARAÚJO, M. da S.; MORAIS, J. de F. dos S. Vozes da educação: formação de professores, narrativas, políticas e memórias. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012, p. 59-74.
CARVALHO, M. J. S.; NEVADO, R. A.; MENEZES, C. S. de. Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. In: NEVADO, R. A.; CARVALHO, M. J. S.; MENEZES, C. S. de. (Orgs.). Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007. Cap. 02, pp.35-52.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GOODSON, I. F. Currículo, narrativa e o futuro social. Tradução Eurize Caldas Pessanha e Marta Banducci Rahe. In: Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 35, p. 241-252, maio/ago. 2007.
LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
LÉVY, P. Cibercultura. 2.ed. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 2000.
LINDNER, E. L. Uma arquitetura pedagógica apoiada em tecnologias da informação e comunicação: processos de aprendizagem em química no ensino médio. 2009. 126 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre: RS, 2009.
MATO GROSSO. Secretaria de Educação e Cultura. Política de formação dos profissionais da educação básica de Mato Grosso. Cuiabá, MT: Seduc, 2010.
MARCON, K.; MACHADO, J. B.; CARVALHO, M. J. S. Arquiteturas pedagógicas e redes sociais: uma experiência no facebook. In: Anais do 23º SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE 2012), ISSN 2316-6533. Rio de Janeiro, 26-30 de Novembro de 2012, n./p. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1693/1454>. Acesso em: 06 jun. 2016.
NEVADO, R. A. de; CARVALHO, M. J. S.; MENEZES, C. S. de. Educação a distância mediada pela internet: uma abordagem interdisciplinar na formação de professores em serviço. In: _______; ________; ________ (Orgs.). Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007. Cap. 1, p. 17-34.
NÓVOA, A. Pensar alunos, professores, escolas, políticas. In: Revista Educação, Cultura e Sociedade - ECS, Sinop/MT, v.2, n.2, p.07-17, jul./dez. 2012.
OKADA, A. L. P. Memorial reflexivo em cursos on-line: um caminho para a avaliação formativa emancipadora. In: VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. de. Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007. Cap. 5, p. 85-102.
PRADO, M. E. B. B.; VALENTE, J. A. A formação na ação do professor: uma abordagem na e para uma nova prática pedagógica. In: VALENTE, J. A. (Org.). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 2002. Cap. 2, p. 21-38.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SANTOS, E.; CARVALHO, F. S. P.; SANTOS, R. Composições híbridas na pesquisa-formação multirreferencial. In: Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 14, p. 53-61, set./dez. 2014. Disponível em: <http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3451>. Acesso em: 05 jan. 2016.
SILVA, M. A. da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. In: Cad. Cedes, Campinas, vol. 29, n. 78, p. 216-226, maio/ago. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n78/v29n78a05.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2016.
SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica... 5.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
SILVA, A. P. de P. Formação continuada de professores para o projeto UCA: análise dos processos formativos prescritos, vivenciados e narrados. 2014. 330 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
SILVA, A. P. de P. Arquiteturas pedagógicas na formação continuada de professores: percursos formativos de imersão na cultura digital. Cuiabá: FAPEMAT, 2015. 11 p. Relatório técnico científico.
TORREZZAN, C. A. W.; BEHAR, P. Parâmetros para a construção de materiais educacionais digitais do ponto de vista do design pedagógico. In: BEHAR, P. A. (Org.). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. Cap. 2, pp. 33-65.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2017-10-21
##plugins.generic.dates.published## 2017-11-30