The potential relationships of Social Education and Social Pedagogy in the “Mais Educação” Program (More Education)

Auteurs

  • Ercilia Maria Angeli Teixeira de Paula UEM
  • Lucas Tagliari da Silva UEM
  • Marcos Antonio dos Santos UEM

DOI :

https://doi.org/10.14244/198271992277

Résumé

This study aimed at reviewing the literature that discusses Social Pedagogy and Social Education within the Brazilian Program “Mais Educação” (More Education). The research also sought to analyze the characteristics of the pedagogical proposals and the theoretical methodological principles in the academic literature of the areas of Social Pedagogy and Social Education in the aforementioned program. This theoretical qualitative research included a literature review of articles published in indexed periodicals from the CAPES portal. The data collection used Google, Google Scholar and SciELO databases from August 2015 to December 2016.The results demonstrated that there were relations between the “Mais Educação” Program with Social Pedagogy and Social Education with respect to the theoretical, educational and cultural practices of this program during the Dilma presidency (2011-2016). However, when the Temer presidency took over in August 2016, some changes occurred in the program, which took the name “Programa Novo Mais Educação” (New Mais Educação Program). In addition to the name change, the characteristics and aims of the program have changed and the focus is now on the reinforcement of the areas of Portuguese and Mathematics.  These aspects are different from the initial proposal that aimed at the provision of educational, artistic and inclusive educational practices, especially for students in vulnerable social conditions. Thus, the recent proposal of the New Mais Educação Program distances itself from the principles of Social Pedagogy and Social Education.

Keywords: Social Pedagogy, Social Education, “Mais Educação” Program.

References:

BRASIL,Presidência da República. Casa Cicil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei 8069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Programa Mais Educação: Passo a Passo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=8202-11-passo-a-passo-mais-educacao-seb-pdf&category_slug=junho-2011-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2016.

BRASIL, Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Código de Menores. Decreto N° 7.083, DE 27 DE JANEIRO DE 2010. Dispõe sobre as leis de assistência e proteção a menores. Disponível em: http://planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1910-1929/D17943A. Acesso: 30 mar. 2015.

BRASIL. Portaria n. 1. 144/2016 de 10 de Outubro de 2016. Institui o Novo Programa Mais Educação que visa melhorar a aprendizagem em língua portuguesa e matemática no ensino fundamental. 2016, Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=49131-port-1144mais-educ-pdf&category_slug=outubro-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em 16 jan. 2016.   

CALIMAN, G. Fundamentos teóricos e metodológicos da pedagogia social na Europa (Itália). Anais eletrônicos do I CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1, 2006, p. 1–13. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092006000100015&script=sci_arttext. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

CALIMAN, G. Pedagogia social: seu potencial crítico e transformador. Revista de Ciências da Educação [online], n. 23; p. 341-368, 2010. Disponível em: http://www.am.unisal.br/pos/stricto-educacao/revista.asp. Acesso em: 10 maio. 2016.

CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las prácticas educativas en Brasil y Uruguai. Pedagogia Social y educacional social. 1ª edição. Unidad de Medios Técnicos, Ediciones y Comunicación (UMTEC), Uruguay, 2016, 147 p.

CRISPIM, R. I. C. A educação integral proposta pelo programa mais educação: revisão bibliográfica. Anais. CINTED: Congresso Internacional de Educação e Inclusão. Práticas Pedagógicas, Direitos Humanos e Interculturalidades. 2015, p. 1-10,Campina Grande, Paraíba. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_10_11_2014_17_10_49_idinscrito_4799_ed59b2e6c43a453e73ef26aec6726b06.pdf. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

DULCE, J. A. S. U.; STRIEDER, M. O (Des)interesse dos professores frente as atividades em contraturno. Revista Eletrónica Actualidades Investigativas em Educación [online], vol. 15, n. 1; 2015. p. 1-18 Disponível em http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a26v15n1.pdf. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

EBOLI, T. Uma experiência de educação em tempo integral. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Bahia: MEC – INEP, 1969. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001840.pdf Acesso em 13 junho 2017.

FARIA, T. C. L. de. Reflexões sobre a implantação do programa mais educação na rede municipal de ensino do Natal, RN. Revista Quipus [online], vol. 01, n. 01; p. 25-37, 2011. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/quipus/index. Acesso em: 10 maio 2016.

FIGUEIREDO, J. S. B. A Educação em tempo integral no contexto das políticas públicas brasileiras. Anais do IV CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. 14 a 16 de abril de 2014, Porto, Portugal . p. 1-15. Disponível em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT5/GT5_Comunicacao/JacquelineDeSousaBatistaFigueiredo_GT5_integral.pdf.  Acesso em: 01 de janeiro de 2017 2016.

FREITAS, C. R. de; GALTER, M. I. Reflexões sobre a educação em tempo integral no século XX. Educere et Educare – Revista de Educação, Projeto Saber, Universidade do Oeste do Paraná, Cascavel, 2007, vol. 2, n. 3, p. 123 – 138.

GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Dialogos. IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL: Domínio Epistemológico, 2012, vol. 18, n. 2; p. 10-32.

LECLERC, G. F. E.; MOLL, J. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da educação integral e em tempo integral. Educar em Revista [online], n. 45, p, 91-110, 2012. Disponível em: www.scielo.com. Acesso em: 10 maio 2016.

MACHADO, F. P. Escola de horário integral: dia-a-dia concretizando utopias. In: COELHO, L. M. C. da C.; CAVALIERE, A. M. V. Educação brasileira e(m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 2-14.

MAGER, M. et al. Práticas com crianças, adolescentes e jovens: pensamentos decantados. Maringá: Eduem, 2011.

MARTINIS, P. Sujeto de la educación y discurso pedagógico (social). O acerca de la continuidad entre sujetos sociales y sujetos educativos.  In: CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las prácticas educativas em Brasil y Uruguai. Pedagogia Social y educacional social. 1ª edição. Unidad de Medios Técnicos, Ediciones y Comunicación (UMTEC), Uruguay, 2016, p. 39-54.

MULLER, V. R.; RODRIGUES, P.C.; ÁLVARO, J. D. F. Sujeitos de direitos: experiências de Educação Social com crianças e adolescentes no Brasil. In: CAMORS, J. et al. Reflexiones sobre las prácticas educativas em Brasil y Uruguai. Pedagogia Social y educacional social. 1ª edição. Unidad de Medios Técnicos, Ediciones y Comunicación (UMTEC), Uruguay, 2016, p. 19-38.

PARO, V. Escola em tempo integral: desafio para o ensino público. São Paulo: Cortez, 1988.

PAULA, E. M. A. T. de; MACHADO, E. R. A pedagogia social na educação: análise de perspectivas de formação e atuação dos educadores sociais no Brasil. Anais do CONGRESSO NACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo,  p. 1-16,  2009. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092008000100005&script=sci_arttext. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

PINEL, H.; COLODETE, P. R.; PAIVA J. S. Pedagogia social: definições, formação, espaços de trabalho, grandes nomes & epistemologias. Revista Conhecimento em Destaque [online], vol. 01, n. 02, s/p. 2012. Disponível em: http://www.soufabra.com.br/revista/index.php/cedfabra/index. Acesso em: 10 maio 2016.

RIBEIRO, M. Exclusão e educação social: conceitos em superfície e fundo. Revista Educação e Sociedade [online], vol. 27, n. 94; p. 155-178, 2006. Disponível em: www.scielo.com. Acesso em: 10 maio 2016.

SOUZA, C. R. T.; MÜLLER, V. R. Educador social: conceitos fundamentais para sua formação. Anais do IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, III ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, Paraná, 2009, p. 3201-3214. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2658_1385.pdf. Acesso em 11 de janeiro de 2017.

ZUCCHETTI, D. T; MOURA E. P. G. Educação não escolar e universidade: necessárias interlocuções para novas questões. Anais da 30ª REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 2007, p. 1-14, Caxambu, Minas Gerais/  Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/. Acesso em: 10 maio 2016.

Métriques

Chargements des métriques ...

Téléchargements

Publiée

2017-08-21

Comment citer

PAULA, Ercilia Maria Angeli Teixeira de; SILVA, Lucas Tagliari da; SANTOS, Marcos Antonio dos. The potential relationships of Social Education and Social Pedagogy in the “Mais Educação” Program (More Education). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 471–486, 2017. DOI: 10.14244/198271992277. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2277. Acesso em: 22 déc. 2024.

Numéro

Rubrique

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2017-06-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2017-06-13
##plugins.generic.dates.published## 2017-08-21