Programa Mais Educação: impactos e perspectivas nas escolas do campo (“Mais Educação” Program: impacts and perspectives in the countryside schools)

Autores/as

  • Cláudia da Mota Darós Parente Unesp - Campus Marília

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991526

Resumen

This study aims to analyze the impacts of the “Mais Educação” Program in Brazilian countryside schools, with reflections on the limits and possibilities of the program and full-time education. Information was collected through electronic questionnaires sent to public schools participating in the “Mais Educação” Program. The research considered different aspects: expanding the school day; record of full-time enrollments in the school census; provision of human, educational and financial resources; changes in available spaces; provision of educational, cultural, artistic and sports activities; improvement in the communication process with the community; providing continuing education; changes in the political-pedagogical project and the school curriculum; changes in student behavior; improvement in school performance; improvement in the quality of school meals; development of partnerships; use of other available spaces. Through a quantitative and qualitative analysis, we identified significant impacts of the program in the countryside schools, especially with regard to the expansion of educational opportunities. However, the achieved benefits occur among the historical problems present in the countryside schools that were not overcome by virtue of the “Mais Educação” Program format and depend on the consideration of local governments (states, municipalities and Federal District). It presents reflections on the limits and possibilities of the “Mais Educação” Program and full-time education in the Brazilian countryside schools.

Keywords: Full-time educational. Educational policy. Countryside educational.

Resumo

O presente trabalho tem como objetivo analisar os impactos do Programa Mais Educação nas escolas do campo brasileiras, apresentando reflexões sobre limites e possibilidades do programa e da educação em tempo integral. Os dados foram coletados por meio de questionários eletrônicos enviados às escolas públicas participantes do Programa Mais Educação. A pesquisa considerou diferentes aspectos: ampliação da jornada escolar; registro de matrículas em tempo integral no Censo Escolar; fornecimento de recursos humanos, pedagógicos e financeiros; alterações nos espaços físicos; oferta de atividades pedagógicas, culturais, artísticas e esportivas; melhoria no processo de comunicação com a comunidade; fornecimento de formação continuada; alterações no projeto político-pedagógico e no currículo escolar; alterações no comportamento dos alunos; melhoria no desempenho da escola; melhoria na qualidade da alimentação escolar; desenvolvimento de parcerias; utilização de outros espaços físicos. Por meio de uma análise quantitativa e qualitativa, foram identificados importantes impactos do programa nas escolas do campo, principalmente, no que se refere à ampliação das oportunidades educativas. Porém, os benefícios alcançados ocorrem em meio aos problemas históricos presentes nas escolas do campo, não superados em virtude do formato do Programa Mais Educação e que dependem da contrapartida dos governos locais (estados, municípios e Distrito Federal). Apresenta reflexões sobre os limites e possibilidades do Programa Mais Educação e do tempo integral nas escolas do campo brasileiras.

Palavras-chave: Educação em tempo integral. Política educacional. Educação do campo.

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Biografía del autor/a

Cláudia da Mota Darós Parente, Unesp - Campus Marília

Professora do Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE) da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Campus Marília. Líder do Grupo de Pesquisa e Avaliação de Políticas Educacionais (GAPE). Pedagoga pela USP, Mestre e Doutora em Educação pela Unicamp.

Publicado

2017-08-21

Cómo citar

PARENTE, C. da M. D. Programa Mais Educação: impactos e perspectivas nas escolas do campo (“Mais Educação” Program: impacts and perspectives in the countryside schools). Revista Electrónica de Educación, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 439–454, 2017. DOI: 10.14244/198271991526. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1526. Acesso em: 24 nov. 2024.

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