Inclusion of indigenous students in the Nursing course of the UFMT Sinop: Achievements and challenges

Authors

  • Micnéias Tatiana de Souza Lacerda Botelho Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT
  • Darci Secchi Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199973

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199973

In the scope of the universities, new challenges are placed daily with the aim of overcoming the limitations which hinder the full participation of the subjects. In this sense, the inclusion of indigenous students in higher education represents an iconic and challenging reality. The article discusses how indigenous students and teachers who participate in the undergraduate course in Nursing from the Federal University of Mato Grosso (UFMT) in Sinop, Brazil, perceive the Indigenous Inclusion Program (PROIND), introduced there. It is, therefore, an exploratory, descriptive and interpretative study. Four indigenous students and six teachers participated in the study. The data collection was carried out through semi-structured interviews. The perception of the students prioritized the operational and pragmatic aspects, since the political aspects and the critical perception appear only underlying. In their statements, access to higher education was perceived as a federal government initiative, available to the indigenous peoples, and not as a right, an achievement or mitigatory measure. For the teachers, the issue of affirmative policies created certain uneasiness either by not wishing to speak contrary to them, or because they could not find adequate arguments to fight or defend them. The formal entry and the daily presence of the indigenous students in university spaces, when analyzed by more careful lenses, reveal a new form of exclusion, sometimes explicit, sometimes dissimulated, especially in the classroom and spaces of socialization. As will be seen in the text, there is still much to be done and built in order to effectively universalize the offer of quality higher education for indigenous peoples.

Keywords: Indigenous students, Inclusion, Nursing.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Micnéias Tatiana de Souza Lacerda Botelho, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Possui Bacharelado em Enfermagem pela Universidade de Marília - UNIMAR (2007). Especialização em Controle de Infecção Hospitalar pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2009). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2013), Campus Universitário de Cuiabá e professora efetiva da Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário de Sinop. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem Clínica, SAE, Processo de Enfermagem, Diagnóstico de Enfermagem, Formação de enfermeiros Indígenas e Saúde Indígena.

Darci Secchi, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1984), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (1993) e Doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Atualmente é professor adjunto III da Universidade Federal de Mato Grosso. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso, nível Mestrado. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Escolar Indígena, atuando principalmente nos seguintes temas: educação escolar indígena, educação, política pública, educação e diversidade e professores indígenas. É tutor do grupo PET-Educação.

Published

2015-05-24

How to Cite

BOTELHO, M. T. de S. L.; SECCHI, D. Inclusion of indigenous students in the Nursing course of the UFMT Sinop: Achievements and challenges. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 27–47, 2015. DOI: 10.14244/19827199973. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/973. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2014-02-18
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-11-18
##plugins.generic.dates.published## 2015-05-24