School management and external evaluation: Experiences of schools from Sao Paulo Municipal System

Authors

  • Cristiane Machado Universidade do Vale do Sapucaí - Univás - MG
  • Pâmela Félix Freitas USP

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199919

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199919

The centrality acquired by external evaluation in recent decades did emerge questions about its implications for everyday school life, some of which are intended to be demonstrated in this paper, based on an ongoing master's degree research conducted in four public schools from São Paulo. The aim is to explore and analyze possible ways of appropriation of these assessments’ results by school management teams. Initially, we seek to indentify elements to conceptualize school management assignments and understand the trajectory of external assessment in basic education, and provide information on the methodology used. After that, we present data collected in field interviews and describe experiences, conceptions and reluctance from management teams over external evaluations. We then conclude that, inside the schools, from the management team’s perspective, there is concern and tension between the potentials and limits of external evaluations’ contribution on quality improvement of teaching.

 

Keywords: School management, External evaluation, Public schools.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristiane Machado, Universidade do Vale do Sapucaí - Univás - MG

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2003), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e Graduada em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1991). Possui experiência Docente no Ensino Fundamental, Médio, Formação de Professores nos níveis Médio e Superior, Graduação e Pós-graduação e na Gestão Educacional de Sistemas Públicos. É Docente do Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Sapucaí - Univás, em Pouso Alegre - MG. Desenvolve pesquisas relacionadas aos temas Política Educacional, Avaliação Educacional, Gestão Educacional e Escolar e Formação Docente. Participa do Gepave (Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional) na Faculdade de Educação da USP e coordena o Gepaq (Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação Docente, Avaliação e Qualidade) da Univás.

Pâmela Félix Freitas, USP

Mestranda em Educação na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Faz parte do Gepave – Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

Published

2014-11-25

How to Cite

MACHADO, C.; FREITAS, P. F. School management and external evaluation: Experiences of schools from Sao Paulo Municipal System. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 113–126, 2014. DOI: 10.14244/19827199919. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/919. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-10-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-08-25
##plugins.generic.dates.published## 2014-11-25