INCLUSION OF STUDENTS WITH DEAFNESS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Tássia Pereira Alves Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Zenilda Nogueira Sales Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ramon Missias Moreira
  • Leonardo de Carvalho Duarte
  • Edvaldo Souza Couto Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.14244/%2519827199790

Abstract

Inclusive education is a social process that is evolving around the world and directs the thoughts for reflection about education and the role of school nowadays. This study aimed at understanding the representations of students with deafness about their inclusion in Physical Education classes. This is a qualitative, descriptive-exploratory and analytical research, held in two public schools in a city in the interior of Bahia. Eight deaf students participated of the semi-structured interview, and it was applied with the presence of an interpreter of Brazilian Sign Language (Libras). Data were organized, processed, and analyzed from the content analysis technique, being selected elements as words and phrases endowed with meanings, and then coding the registration units. Accordingly, based on the analysis of manifest content, four categories emerged: learning during physical education classes; care needs of deaf people in physical education classes; inclusive strategies used in physical education classes, and suggestions for changes in physical education classes. Most subjects reported that their teachers were concerned about their learning, and in return, we identified that the teaching practice of other teachers did not consider the educational needs of their deaf students. Therefore, it is expected that this study will contribute to the modus operandi in the perspective of inclusive education and for further reflection on this theme.

Keywords: Social Perception; Inclusion; Deaf; Physical Education.

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199790

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tássia Pereira Alves, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Pesquisadora da linha de pesquisa em Educação Inclusiva do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esportes e Lazer-NEPEEL/CnPq/UESB.

Zenilda Nogueira Sales, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós Doutora em educação e Diversidade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora Titular da Graduação e do Mestrado em Enfermagem e Saúde da UESB, Pesquisadora do Grupo de pesquisa sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais-GEINE/CnPq/UFBA.

Ramon Missias Moreira

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Saúde Pública pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem e Saúde-PPGES/UESB. Especialista em Atividade Física, Educação e Saúde para Grupos Especiais pela Faculdade da Cidade do Salvador. Docente do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. .

Leonardo de Carvalho Duarte

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Curso de Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Pesquisador da linha de pesquisa em Educação Inclusiva do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esportes e Lazer-NEPEEL/CnPq/UESB

Edvaldo Souza Couto, Universidade Federal da Bahia

Pós Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor da Graduação e do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Federal da Bahia. Líder do Grupo Estética e Filosofia Contemporâneas-GEFC/CnPq/UFBA.

Published

2013-11-14

How to Cite

ALVES, T. P.; SALES, Z. N.; MISSIAS MOREIRA, R.; DUARTE, L. de C.; COUTO, E. S. INCLUSION OF STUDENTS WITH DEAFNESS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 192–204, 2013. DOI: 10.14244/%19827199790. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/790. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-03-12
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-09-19
##plugins.generic.dates.published## 2013-11-14

Most read articles by the same author(s)