PROFESSIONAL EDUCATION IN THE PRISON SYSTEM: PATH TO SOCIAL REINTEGRATION?

Authors

  • Diana Vanessa Pereira UECE
  • Frederico Jorge Ferreira Costa UECE

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199687

Abstract

The reality of the prison system is quite complex. With regard to the issue of professional education, we are faced with controversy, limitations and challenges. The gainful employment of women under the deprivation of freedom is defined as a prospect of return to social life, but from this process many contradictions that we have identified in the investigative process emerge. The study shows significant results that reflect the social expressions of social inequality, the class condition of these women in conflict with the law, the limits of social policy at the frontiers of capitalism and the various aspects of alienation that limit the prospects for a possible social reinsertion. It is in the context of the analysis of these contradictions that the sense of the labor activity for women inmates in the prison system of the State of Ceará, Brazil, is expressed. Thus, we accumulate information and reflections on the ideas of rehabilitation by professionalization, today considered one of the prospects for social reintegration of prisoners.

Key words: Capitalism; Education; Professionalization; Prison.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diana Vanessa Pereira, UECE

Assistente Social, bolsista da Fundação Cearense de Apoio e Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP) e aluna do Mestrado Acadêmico em Serviço Social, Trabalho e Questão Social pela Universidade Estadual do Ceará.

Frederico Jorge Ferreira Costa, UECE

Graduado em Direito pela Universidade Federal do Ceará (1996), Mestre Em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2000) e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Atualmente é professor adjunto da Faculdade de Educação de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará - FACEDI/UECE, professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará - FACED/UFC, professor do Mestrado Acadêmico em Educação da UECE, professor do Mestrado em Serviço Social da UECE, membro do conselho editorial da Revista Outubro(São Paulo) (ISSN 1516-6333), editor da Revista Eletrônica Arma da Crítica (Fortaleza) (ISSN 19844735) e pesquisador-colaborador do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário.

Published

2013-05-25

How to Cite

PEREIRA, Diana Vanessa; COSTA, Frederico Jorge Ferreira. PROFESSIONAL EDUCATION IN THE PRISON SYSTEM: PATH TO SOCIAL REINTEGRATION?. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 211–227, 2013. DOI: 10.14244/19827199687. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/687. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-01-14
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-05-07
##plugins.generic.dates.published## 2013-05-25